Citytunnelprojektet

Citytunnelprojektet är 17 km järnväg som förbinder Malmö C med Öresundsbron samt knyter ihop det skånska järnvägsnätet och ökar kapaciteten för spårbunden trafik i framtiden. Sex kilometer är tunnel under centrala Malmö och elva kilometer är järnväg ovan jord. Malmö C får en ny underjordisk stationsdel och nya stationer byggs vid Triangeln och i Hyllie.

Citytunneln började byggas 2005 och beräknades då att kosta 9,45 miljarder kronor. Tunneln kunde invigas av Kungen från Sverige den 4 december 2011. I sitt tal konstaterade en mycket nöjd konung att bygget blev färdigt 7 månader före utsatt tid samt att kostnaderna från de ursprungliga kalkylerna på 9,45 miljarderna hade stannat vid 8,45 miljarder. Alltså en miljard mindre än beräknat. Ett projekt i tiden kunde en mycket nöjd monark konstatera. Det är inte ofta kommunisterna har anledning att hålla med konungen, men i detta fall måste vi göra det. Möjligen med tillägget att bygget skett helt i den aggressiva kapitalismens nyliberala skepnad beordrad av EU. Den nya mörka tiden alltså.

Vid bygget av citytunneln har NCC utnyttjat EU och den sk Lavaldomen till det yttersta. LO har i en rapport som förövrigt också gäller bygget av Norra Länken i Stockholm påvisat att byggföretagen utnyttjar arbetskraft från andra EU länder på ett häpnadsväckande groteskt sätt.

Hälften av arbetskraften hämtas från östra Europa och betalas med 55 % av vad det svenska kollektivavtalet kräver. Arbetskraften har hämtats till Malmö via polska eller irländska bemanningsföretag. I likhet med bärplockarna som blivit grundlurade av sina bemanningsföretag har även detta skett vid bygget av Citytunneln. Många av arbetarna har känt sig lurade eftersom löne och anställningsvillkor inte har motsvarat vad de blivit lovade. Den polske byggnadsarbetaren Adam, som arbetade vid Citytunneln berättar att han skickades hem och fick sparken efter att han kontaktat Byggnads i Malmö.

Att projektet präglas av dåliga arbetsvillkor visas bland annat av den höga olycksfallsfrekvensen vid bygget av Citytunneln där det varit 20,5 olyckor per 1000 anställda och år. Normalt, om man nu kan använda det ordet i dylika sammanhang är 11- 18 olyckor per år och 1000 anställda.

Roman Jarzmik är en av de som varit med och byggt Citytunneln i Malmö. Han fick en SJ- pall i huvudet 2007. Nu har han en tio centimeter lång spricka i skallen, illamående, nedsatt hörsel och inget luktsinne. Något skadestånd har han inte fått. Han saknade försäkringsskydd via bemanningsföretaget. Något som det svenska kollektivavtalet kräver.

LO:s utredning om förhållandena vid bygget av Citytunneln avslutas med följande ord:

”Det är upprörande att svenska skattemedel bidrar till lönedumpning och osund konkurrens. Därför kräver LO, bland annat, att lagen om offentlig upphandling skrivs om så att det ställs krav på villkor motsvarande kollektivavtal vid upphandlingar.

Därtill måste Lex Laval, den lag som regeringen infört och som gör det frivilligt för utländska företag att tillämpa svenska löne och anställningsvillkor, rivs upp”

När kungen invigde den nya Citytunneln beskrev han projektet i lyriska ordalag. Vad han inte nämnde var att bygget kantats av en extremt cynisk och motbjudande handel med människor.

Kapitalismen i dess nötskal alltså.

Lars Lundberg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.