Uttalande från Världsfredsrådet rörande den israeliska arméns arresteringar av palestinier

Världsfredsrådet fördömer resolut den senaste tidens massiva arresteringar av palestinska medborgare på Västbanken gjorda av den israeliska armén. Bland de arresterade återfinns talmannen för det palestinska lagstiftande rådet Aziz Dwaik. De israeliska ockupationsstyrkorna attackerade än en gång Gazaremsan besinningslöst, belägrade staden Hebron, och förstörde flera palestinska hus. Detta bevisar att det från Israels sida inte finns några förhandlingsavsikter eller fredlig lösning på den decennier länga konflikten.

Medan Israel planerar att upprätta nya bosättningar, skrämmer och terroriserar ockupationsstyrkornas krigsmaskineri det palestinska folket och dess valda representanter. Detta är den uppenbara reaktionen från den israeliska regeringen på den nybildade palestinska regeringen som tolereras av USA och EU.

Världsfredsrådet kräver att alla de arresterade palestinierna och alla de politiska fångarna i israeliska fängelser frisläpps omedelbart. Vi kräver ett slut på den israeliska bosättningspolitiken på Västbanken med dess nedrustning. Världsfredsrådet stödjer upprättandet av en självständig palestinsk stat inom 1967 års gränser med östra Jerusalem som dess huvudstad och de palestinska flyktingarnas rätt att återvända.

Det långsamma folkmordet på det palestinska folket måste få ett slut, ockupationen måste upphöra!