Ingen lösning på hamnkonflikten – men stort stöd för hamnarbetarna

Foto: Svenska Hamnarbetarförbundet

Hamnkonflikten i Göteborg har fortsatt de senaste veckorna, Riktpunkt redogör i korta drag vad som hänt. ”Vi skulle för hundrade gången kunna påpeka att arbetsgivarsidans förslag till ny arbetsmarknadsmodell i själva verket är en mycket gammal sådan, som ingen demokrat velat befatta sig med sedan Mussolinis dagar”, svarade Hamn4an nyligen efter näringslivets påhopp på hamnarbetarna.

Under tisdagskvällen den 24 januari meddelade Svenska Hamnarbetarförbundet att arbetet hade återupptagits på APM Terminals i Göteborg. Detta efter arbetarnas åtta timmar långa arbetsnedläggelse. Vidare rapporterade fackförbundet att det ägde rum en protestaktion utanför Svenskt Näringsliv. I samband med protestaktionen pratade deltagare med Svenskt Näringslivs vice VD Peter Jeppson och med Svenska Hamnars VD Joakim Ährlund om den då rådande situationen. Det har också startas stödföreningar och arrangerats stödfester runt om i landet för hamnarbetarnas kamp, vilket Hamnarbetarförbundet ser som mycket betydelsefullt.

På ett medlemsmöte samma kväll som strejken genomfördes, den 24 januari, beslöt medlemmarna att man skulle ge avdelningsstyrelsen mandat att varsla om ytterligare stridsåtgärder i konflikten samt att man skulle vädja till sympatiåtgärder både nationellt och internationellt genom International Dockworkers Council. Även stöduttalande från fackförbundsavdelningar runt om i Sverige har nått hamnarbetarna, däribland från sjuksköterskorna i Vårdförbundet Västra Götaland.

I ett uttalande för en vecka sedan framhöll Hamn4an dels sin oro över den uppkomna situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, men också försöket från arbetsköpare och näringslivsföreträdare att marginalisera förbundet:

”För närvarande kablar Svenskt Näringsliv samt dess underorganisationer och allierade ut en mängd (snarlika) pressmeddelanden och debattartiklar om hamnkonflikten i olika medier.

Vi är ett basdemokratiskt fackförbund bestående av väldigt vanliga arbetare som jobbar utomhus, och i övrigt försöker sköta helt vanliga sociala åtaganden som att hämta barnen på förskolan, handla, laga mat, besiktiga bilen, trösta en kompis eller skjutsa till träning.

Det finns således inte så många naturliga schemaluckor i vardagen där hamnarbetare kan sätta sig ner och plita ihop repliker på proffslobbyisternas flod av inlagor. Om vi kunde, skulle vi givetvis återigen försöka komma bort från sidospåren och återföra strålkastarljuset dit det hör hemma – riktat mot APM Terminals Gothenburgs personalpolitik. Vi skulle i oändlighet upprepa våra högst basala, närmast kostnadsfria och, för en kompromissvillig arbetsgivare, enkelt hanterade anständighetskrav.

[…] Då skulle vi för hundrade gången kunna påpeka att arbetsgivarsidans förslag till ny arbetsmarknadsmodell i själva verket är en mycket gammal sådan, som ingen demokrat velat befatta sig med sedan Mussolinis dagar…”

Fackförbundet upprepar ställningstagandet att konflikten bottnar i grundläggande frågor såsom eftersatt arbetsmiljöarbete på en farlig arbetsplats, arbetsköparens åsidosättande gällande lagstiftning samt att denne har brutit löften och överenskommelser.

Relaterat:

Dela:

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *