Tre representanter för den stridbara fackliga ”fronten” PAME har besökt Sverige på inbjudan av Seko klubb 119 som i Stockholm organiserar tunnelbaneförare och –värdar: Giannis Tasioulas, ordförande för Byggnadsarbetarförbundet och ledamot av grekiska LO, Giorgos Mastraggelis, bussförare i Aten och medlem i Transport samt Polyvios Tsirkas från energisektorn. De besökte genom SKP:s förmedlan Byggnads avdelning 26 i Gävle och informerade 1 juni på ett välbesökt offentligt möte på ABF-huset i Stockholm om den grekiska arbetarklassens motstånd mot att den grekiska regeringen och EU (det ”svarta blocket” som man säger i Grekland) låter arbetarklassen betala kapitalismen kris. Graverande ingrepp i arbetsrätt och socialförsäkringssystem är beslutade. Företag och personer som står för en skatteflykt på 78 miljarder euro jagas inte, skatt betalar enbart arbetare, pensionärer,småbönder och småföretagare.
PAME-representanterna gjorde klart att det krävs en total konfrontation med det kapitalistiska systemet och inte någon bättre eller sämre hantering av krisen om man vill kämpa för folkets behov. Det krävs samhälleligt ägda produktionsmedel, central planering, arbetarkontroll och arbetarmakt.
PAME är en del av det grekiska LO, bestående av 10 fackförbund inom den privata sektorn som Byggnads, Pappers och Livs, 10 LO- distrikt och några TCO-distrikt, 250 lokala fackliga organisationer och enskilda medlemmar. Sammanlagt 350 000 medlemmar. PAME ser sig som en radikal facklig front som bygger på stridsvilja underifrån. De elva dagsstrejker som PAME har organiserat sedan december 2009 har fått en imponerande uppslutning. Och allt detta utan att det finns ersättning från strejkkassor. Nästa generalstrejk planeras till mitten av juni.
Greklands fackliga organisationsgrad är låg, 30 procent, vilket förklaras med en undervärdering av kollektiva lösningar i Grekland och med bristande fackliga erfarenheter hos invandrare, ungdomar och personer med osäkra anställningar. Angående den även i Sverige spridda uppfattningen att greker går i pension vid 53 år sades följande: Pensionsåldern för den stora majoriteten arbetare är 65 år för både kvinnor och män. 53 år som pensionsålder gäller enbart efter anställning i mycket tunga yrken och förslitningen är stark i ett land som inte har mycket till arbetarskydd. Av 20 000 bussförare i Aten är det ett minimalt antal som klarar förutsättningarna att gå i pension vid 53, nämligen 35 år i tjänst. 52-årige Giorgos gör det inte. Han kommer att gå i pension vid 68 år. Men han säger att redan en 53-årig bussförare i Aten är en livsfara i trafiken och att det krävs två liv för att få ihop till en pension som man kan leva på.
PAME är medlemsorganisation i Fackliga Världsfederationen och verkar för att Grekland lämnar EU och andra ”imperialistiska organisationer” som IMF och NATO.