Måndagen den 27 maj genomförde SEKO och SEKO klubb 111 en protestaktion mot försämrade anställningsförhållanden inom det Hongkongbaserade företaget MTR som sedan 2009 driver Tunnelbanan i Stockholm.
Uppsägningar och personalminskningar har blivit legio för att kunna leverera större vinster till ägarna. MTR:s störste ägare är ”staten” Hongkong och koncernen bedriver verksamhet på tre kontinenter. MTR är en del av det statsmonopolistiska system som tillåts ta över stora delar av de tidigare offentliga kommunikationerna för att kunna leverera profiter till storfinans och kapitalister. Förra året omsatte man 30 miljarder och företaget likvida nettotillgångar beräknas uppgå till ca 120 miljarder. Miljarder som man lyckats samla på sig sedan 1975 när företaget bildades.
Företaget påstår sig vilja skapa ”Världens bästa Tunnelbana där kunden är i fokus”, ett påstående som ifrågasätts av SEKO som menar att företaget vill åstadkomma detta genom att äventyra säkerheten för både kunder och personal. Vilka kunder är det då som står i fokus, kan man fråga sig. Måhända det är den aktieägande kunden, frågar sig SEKO som också påtalar att arbetsmiljön blivit sämre.
SEKO protest inriktade sig främst mot:
– att trasiga tåg, som inte borde vara i drift, körs i trafik. Trafikledare som sitter ensamma i trafikledningscentralen och man riskerar att en händelse liknande Rinkebybranden 2005, med tiotals skadade, ska upprepas.
– att möjligheterna för personalen, speciellt spärrexpeditörer, att kunna gå på toaletten, har försvårats ytterligare. Förare som inte heller hinner gå på toa p. g. a. mycket korta vändtider äventyrar säkerheten.
– att personalen redan i februari tvingas planlägga sin ledighet för hela året, MTR:s godtycklighet vid hanteringen av semestern, samt avsaknaden av flexibilitet.
– att såväl chefer som trafikgruppchefer och stationschefer mår dåligt och att MTR pekar med hela handen.
– att MTR nyanställer samtidigt som de säger upp personal som de är själva nöjda med, utan att bry sig om konsekvenserna för de egna anställda.
– att MTR inte satsar på rättvisa löner för lokalvårdare utan istället betalar stora viten till SL.
– att MTR försöker manövrera bort fackföreningar och skyddsombudsorganisationen genom att förhala olika förhandlingar och arbetsmiljöåtgärder.
– att MTR inte lever upp till sina egna uttalade löften och åtaganden, och att företaget inte inser sanningen i sitt eget uttalande om personalens värde.
SEKO påpekar också att det är de (bl.a. spärrexpeditörer, kundservicevärdar, förare, trafikledare, arbetsledare, lokalvårdare, FRC och hittegodspersonalen) som producerar allt som är tunnelbanan! Utan oss fungerar inte Tunnelbanan, oavsett hur fina mål och planer företaget än har, uppger SEKO.
En av talarna vid manifestationen var ordföranden för SEKO Klubb 111, Jannis Konstantis, som öppnade sitt tal med att konstatera: ”När MTR skulle ta över tunnelbanedriften, tänkte vi att det inte kan bli värre jämfört med Veolia, som hade driften fram till 2009. Vi hade fel!”
” Vi, SEKO lokalt, ville att SL skulle driva Tunnelbanan, att den skulle vara i offentlig regi. De flesta partier då som nu ville och vill inte göra det men vi kämpar vidare mot detta mål i alla fall.”
”Varför har vi detta mål då?”
Jannis Konstantis svarade själv på frågan: ”För att vi tycker att skattebetalarna ska ha kontroll över kollektivtrafiken i Stockholm samt att vinsten inte ska tillfalla några privata bolag. För att vi tycker att det är vi som arbetar inom Tunnelbana som producerar allt, precis som på varje arbetsplats. För att vi tycker att de privata företagen inte tillför något, utom att ta hem vinster. Det är vi som bemannar spärren, vi som ger service till trafikanter, vi som kör tågen, vi som städar hela tunnelbanan, vi som kollar allt inom trafikledningen, vi som planerar trafiken och tjänsterna. MTR bara försämrar och tar hem vinsten.”
Jannis Konstantis fortsatte: ”I dag har vi ett privat företag som vill tjäna ännu mer pengar. Det är deras mål – sådan är kapitalismen. Man måste öka vinsten annars kan man inte överleva som företag. Detta är lag inom kapitalismen. Ett privat företag ska gå med vinst; de driver inte en verksamhet av välgörenhet. MTR gjorde vinst förra året och i år planerar de att fördubbla vinsten jämfört med förra året. Där börjar också våra problem. Om MTR ska ha större vinst måste vi som arbetar inom Tunnelbanan betala för det, eller säkerheten måste försämras. Därför är det vi som betalar kalaset. Genom sämre tjänster, genom att de tar bort genomarbetade rutiner, försämrar för oss angående sommarsemester, genom uppsägningar eller som de säger på juridiskt språk att man inte förlänger provanställning för många av våra arbetskamrater. Om vi inte hade kollektivavtal skulle MTR angripa allt! Löner, arbetstider – allt möjligt. Men vad gör de istället? De undergräver kollektivavtalet. De ifrågasätter hela tiden.”
Jannis Konstantis uppmanade också alla att organisera sig i facket, och bli aktiva. Att gå på medlemsmöten, ifrågasätta vad facket gör, komma med förslag och idéer, ta initiativ att driva fackliga frågor lokalt, försvara kollektivavtalet och ställa upp som förtroendevald. Han konstaterade att ”det är vi som är facket och det är varje arbetsgivare rädd för. Att vi står enade mot deras attacker, deras initiativ att försämra för oss.”
Jannis Konstantis slutade med löftet:
”Dagens manifestation är början av vår kamp för bättre arbetsförhållanden inom Tunnelbanan, att försvara och utveckla vårt kollektivavtal. Vi ska fortsätta kampen med andra fack och organisationer för att ha en kollektivtrafik i offentlig regi.
Kampen fortsätter! Alla för en och en för alla!”