FACKLIGT Den 10 augusti röstade 95 procent av medlemmarna i det tyska lokförarfacket GDL för att strejka. Effekten uteblev inte. Tågen ställdes in på tre fjärdedelar av alla längre sträckor och regionalt var variationerna kraftiga. Starkast är stödet för strejken i de östra delarna av landet.
Den tyska tidningen Junge Welt rapporterar att bakgrunden är lokförarnas kamp för kollektivavtal från det statliga företaget Deutsche Bahn. Man vill bland annat komma åt avtalets löptider och tydlighet kring löneökningar.
I bakgrunden finns också en ny lag om kollektivavtalsförhandlingar, som säger att det är det medlemsstarkaste fackförbundets avtal som räknas för alla. Det betyder att det konkurrerande facket EVG, med ett sämre avtal, blir gällande för alla arbetare, organiserade eller ej. Därmed är alltså lokförarnas fackförening hotad till sin själva existens.
Från passagerarnas sida har reaktionerna varit blandade. Många har visat både solidaritet och förståelse för strejken, medan resenärsorganisationen Pro Bahn tagit ställning mot strejken. Den socialdemokratiska gruppledaren i det tyska parlamentet har fördömt strejken och efterlyste mer ”måttfullhet”.
Ordföranden för GDL uppmanar inte bara medlemmarna i sin egen fackförening att strejka, utan även de oorganiserade, eftersom kampen inte bara gäller de organiserade lokförarna, utan alla som arbetar på järnvägen.
Även i Sverige har det nyligen strejkats, då elektrikerna anställda på Tema Elektro i Skåne kunde vinna ett kollektivavtal efter att ha strejkat under sommaren.