DEBATT, UTRIKES Vi har nog alla uppmärksammat kampanjen om att bojkotta ett visst chokladmärke därför att de säljer choklad och andra varor till Ryssland och har en viss verksamhet i det landet. Det här företaget, som var svenskt från början, ägs nu av ett monopolföretag från USA, Mondelez. Företaget har även verksamhet i Sverige där ett hundratal arbetare berörs av just den här bojkotten.
Det finns ytterligare varumärken som Nestlé (glass, öl, etc), Unilever och många andra märken som gör affärer med Ryssland. Så varför pekade Ukrainas antikorruptionsmyndighet (NACP) ut just Mondelez? Varken USA eller EU eller något annat land har reagerat på Ukrainas anklagelser, kanske mest på grund av att Mondelez, som sagt var, är ett amerikanskt företag.
Den här kampanjen har nu gått så långt att ett av Mondelez företag i Upplands Väsby har bombhotats. En av de anställda säger: ”Vi har inget att göra med politiken, kriget och situationen i världen”.
Sedan är det ju ganska så märkligt att butikerna i Ukraina har varor från just Mondelez på hyllorna (t ex Philadelphiaost). Så varför bojkottar de ukrainska butikerna inte dessa varor? Om man ska följa deras resonemang, att Mondelez finansierar Rysslands krig i Ukraina genom att betala skatt i Ryssland, så stöttar ju Ukraina själva det ryska kriget i just Ukraina genom att inte bojkotta Mondelez varor.
Förklaringen är att det handlar om motsättningar mellan kapitalistiska företag/varumärken. Genom att exempelvis anklaga ett företag eller varumärke för att finansiera krig betyder det att företaget kan blockeras från att konkurrera på den vanliga marknaden, vilket ger andra företag/varumärken fördelar.
Alla företag – oavsett om de är från USA eller Ryssland eller Sverige – finansierar krig och förstörelse och lidande genom att vara verksamma på den globala marknaden, och konkurrensen är hård. Kanske är det så att, i och med att staten i Ukraina pekade ut Mondelez, manegen krattades för att ukrainska chokladtillverkare, t ex Roshen Confectionary Corporation, ska kunna exportera choklad till Sverige och övriga Europa.
Om det är något som ska bojkottas så ska det vara alla vapentilltillverkarna som exporterar vapen för miljarder om inte biljarder till krigförande länder.
En hycklande kampanj
Sedan är hela kampanjen för att bojkotta Mondelez ett hyckleri. Palestinierna har under många år har uppmanat enskilda människor och butiker att bojkotta varor från Israel, vilket inte givit något större pådrag i media. Det är tydligen skillnad på människor och människor i den liberala och konservativa ideologin.
Det är helt okey att bojkotta varor från företag som gör affärer med ett land som har invaderat ett annat land, inklusive varumärket Mondelez. Men då ska vi vara konsekventa. USA har invaderat ett sextiotal länder sedan andra världskriget och varit inblandat i hundratals krig, men ingen uppmanade till en bojkott av varor från USA. NATO har bombat Libyen sönder och samman, men ingen har uppmanat till bojkott av varor från Europa. Israel har bombat palestinierna och andra länder vid oräkneliga tillfällen men ingen – utom de som är engagerade för palestiniernas sak – har uppmanat till bojkott av varor från Israel.
Kerstin Stigsson