Latinamerikas modernaste hamn invigdes måndagen den 27 januari på Kuba

Kuba invigde måndagen den 27 januari hamnen i Mariel, belägen ca 45 kilometer väster om Havanna.

Den 2 000 meter långa hamnen är Latinamerikas modernaste och tar emot de djupgående Post-Panamax-fartygen som utvecklats för den utbyggda Panama-kanalen. Hamnen i Mariel är utrustad med en 700 meter rak brygga, tillika terminal med 4 super Post-Panamax-kranar, allt med kapacitet för att ta emot 3 miljoner containrar per år och har 1140 eluttag för kylcontainrar.

Utvecklingszonen kring Mariel omfattar 466 kvadratkilometer och kommer att understödjas av järnvägs- motorvägs- och andra transportsystem för att ersätta Havanna som Kubas viktigaste hamn.

Kubas president Raoul Castro och Brasiliens president Dilma Rousseff invigde den första delen av hamnen i Mariel: ”Brasilien tror och satsar på den mänskliga och ekonomiska potentialen i Kuba och har för avsikt att bli en samarbetspartner av högsta rang”, sade Rousseff vid ceremonin. Raoul Castro å sin sida betonade de fördelaktiga villkor som den brasilianska finansiering gett och tackade Brasilien för det samarbete som åstadkommit en betydande resurs för den kubanska ekonomin”. ”Hamnen och containerterminalen i Mariel, samt den kraftfulla infrastruktur som kompletterar den är ett konkret exempel på den optimism och tillförsikt som kubanerna ser i socialismen och dess blomstrande framtid”, sade Castro. Vid invigningen deltog också Venezuelas president Nicolas Maduro, Bolivias Evo Morales och Haitis Michel Martelly liksom andra statschefer och representater från Latinamerika och Karibien som var i Kuba med anledning av det andra CELAC- toppmötet i Havanna.

[ I CELAC, ingår 33 stater från Latinamerika och Karibien. Den tillkom för att skapa en djupare gemenskap, integration och samarbete staterna emellan och för regionen, för att lösa de egna problemen av egen kraft och med egna visioner. CELAC startade på initiativ från Venezuelas förre president Hugo Chavez, för skapandet av en regional kropp för ömsesidigt samarbete och att härför konsekvensenligt kunna motverka USA:s militärbaser och politiska utpressare som inte respekterar demokrati. För att minska USA-imperialismens inflytande, exploatering och förtryck av de latinamerikanska och karibiska folken är således både USA och Kanada uteslutna ur samarbetet. ]

Hamnen i Mariel har byggts till en kostnad av 957 000 000 US- dollar och finansierats av både Brasiliens utvecklingsbank BNDES och av Kuba. Huvudentreprenören av hamnen har varit det brasilianska företaget Odebrecht SA men minst 400 andra företag har varit delaktiga i projektet som genererat 153 000 arbetstillfällen

Naturligtvis planerar Kuba för att zonen ska bli en viktig del för den framtida ökade exporten, för skapandet av arbetstillfällen, för främjande av högteknologi och lokal utveckling.

Text: Kjell Bygdén
Sveriges Kommunistiska Parti (SKP)
Foto: Foto: Ismael Francisco/ Cubadebate

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.