Den arbetsmarknadskonflikt som just nu pågår inom det norska lågprisflygbolaget Norwegian är ingen lönekonflikt; det är en konflikt som gäller hela arbetsmarknaden, nämligen rätten till trygga anställningar hos det bolag där man utför sina tjänster.
Norwegian har i sin strävan efter att stärka profiterna tagit beslut om att överföra piloternas anställningskontrakt till tre separata bemanningsföretag. Ett svenskt, ett norskt och ett danskt. Flygbolagets mål är att släppa alla anställningsfrågor och därmed också lönebildningen till dessa bemanningsföretag. Ur Norwegian synvinkel är det angeläget att med några dagars varsel kunna meddela exempelvis det svenska bemanningsbolaget att man nästa vecka endast har användning för ett begränsat antal piloter. Övriga blir helt enkelt lediga och det blir då inte Norwegians problem då de inte har någon personal anställd överhuvudtaget. Därmed hamnar piloterna i en situation som liknar 30-talets arbetsmarknad med daglönare, där bolagen hyr in de de behöver över dagen. Konfliktens grund är alltså rätten till en trygg och fast anställning.
Borgerliga ledarsidor tar bolagets sida och försöker bilda opinion genom att beskriva Norwegians strejkande piloter som ett gäng högavlönade egoister som genom orimliga lönekrav äventyrar företagets existens, trots att man väl vet att konflikten inte handlar om löner utan om trygga anställningar.
Problemet med bemanningsföretagen är dock inget som bara drabbar Norwegians piloter, det är ett gissel som i mer än 20 år drabbat den svenska arbetsmarknaden. Bygg- och åkeribranschen är extra hårt utsatta. I sammanhanget är det skamligt att svenska LO under mer än 20 år suttit med armarna i kors och tittat på när arbetsmarknaden rasat samman mitt framför ögonen på dem. Svenska LO:s uppmaning till de medlemmar som drabbats mycket hårt av detta gissel har år efter år varit att hålla sig lugna, så att de inte förstör det socialdemokratiska partiets umgängesformer med de borgerliga partierna, och än värre, förstör LO:s utmärkta relationer med Svenskt Näringsliv. Av den anledningen kommer därför aldrig något svenskt LO-förbund eller LO att utlysa någon sympati för Norwegians piloter.
Den hållningen har dock inte lamslagit de danska arbetarna. Danska Transport har förstått att piloternas kamp också är deras kamp och varslat sympatiåtgärder.
Allt stöd åt Norwegians piloter!
Deras kamp är vår kamp!
Stockholm 2015 – 03 – 08
Sveriges Kommunistiska Parti
Fackliga utskottet