Så fel kan det bli – använd matolja är big business

UTRIKES I Aktuell Hållbarhet diskuteras användningen av använd matolja inom EU –  oljan används inom transportsektorn och förbrukningen av den är på väg uppåt med sådan fart att Europas fritöser inte hinner med.

Därför måste man importera använd olja från tredje världen, olja som man skeppar över kontinenterna för att tillfredsställa behovet av en lösning som marknadsförs som ”miljösmart”.

Där oljan finns att köpa har skrupelfria profitjägare naturligtvis upptäckt att man kan göra sig en rejäl hacka på exporten.  Den använda oljan är nämligen ofta dyrare än alldeles ny och ren vegetabilisk olja just på grund av hur den höjts upp som ”hållbar” i EUs direktiv, vilket bland annat innebär att den exporteras istället för att t.ex. användas lokalt i djurfoder eller inom produktionen. De behoven fyller man med ren, nypressad olja i stället. Och förresten, varför inte blanda in lite ny olja när man ändå säljer det dyra avfallet? Hur man än tänker så leder rushen för att få fram mer ”använd” matolja till ökad avskogning  i tredje världen (med tillhörande nyodling av oljeväxter på den skövlade skogsmarken) och fejkat hållbara drivmedel i importländerna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.