UTRIKES USA:s presidentadministration anklagar Kina för att använda oschyssta metoder för att stärka sin position inom skeppsbyggnad och sjölogistik. Enligt Reuters är detta resultatet av en lång utredning av USA:s handelsrepresentant (USTR).
Utredningen, som inleddes i april 2024, visar att Kina aktivt använder sig av ekonomiska subventioner, tvingande teknologiförflyttningar och andra strategier för att dominera den globala marknaden. Rapporten lyfter fram att Kinas stöd till sin skeppsbyggnadsindustri lett till att landet kontrollerar över 50 % av världens skeppsbyggnad, medan USA:s andel fallit under 1 %.
Historisk nedgång för USA:s skeppsvarv
Amerikanska tillverkare lyfter fram att USA nu har endast 20 aktiva skeppsvarv jämfört med över 300 på 1980-talet. Enligt American Manufacturing Alliance behövs omfattande investeringar och flera decennier för att återuppbygga landets förmåga inom sektorn.
För att motverka Kinas dominans planerar USA att fortsätta med tullar och exportbegränsningar, en politik som påbörjades under Donald Trumps presidentperiod. Den nuvarande Biden-administrationen har också infört nya restriktioner, bland annat en utredning om import av kinesiska halvledare.
Politiska åtgärder för att stärka USA:s industri
Donald Trump, som planerar att höja tullarna på kinesiska varor till 60 %, kritiserade nyligen Kinas framgångar inom kommersiell och militär skeppsbyggnad. ”USA har lidit av denna dominans, och det är dags att ändra kurs,” sade Trump.
Trumps nya nationella säkerhetsrådgivare, Mike Waltz, samarbetar med senatorn Mark Kelly för att utarbeta en lagstiftning som ska återuppliva den amerikanska skeppsbyggnadsindustrin. Lagförslaget syftar till att öka investeringar och minska beroendet av Kina.
Global påverkan och handelskonflikt
Kinas framgångar har väckt internationell oro. Pågående projekt från kinesiska Chinalco och amerikanska Alcoa för att säkra tillgång till bauxit i Surinam och Australien är ytterligare exempel på den globala konkurrensen mellan de två ekonomierna.
Kommentar
Det som sker inom skeppsbyggnaden är en tydlig illustration av kapitalismens inneboende konflikter och visar hur de olika länderna och deras monopol söker fördelar för sin egen räkning. Med hjälp av statliga subventioner söker den kinesiska kapitalismen expandera på sina konkurrenters bekostnad. Det är dock alltid arbetarna som får bära bördan av den skärpta konkurrensen – det är de som förlorar sina arbeten och sin trygghet.