”Det här är större än SAS”

SAS ledning hotade i november med att transportarbetarna vid SAS skulle bli av med novemberlönen om de inte gick med på försämrade villkor.

Det uppgav fackföreningstidningen Transportarbetaren i november. Kenneth Grampe från Transports flygavdelning berättar nu för Riktpunkt att det är de som jobbar som får betala priset för nedskärningarna. Men transportarbetarna, till exempel flygtekniker, mekaniker och lastare, slipper försämringar.

– Vi har gjort klart att våra grupper har noll skuld i krisen, och att vi inte tänker tumma på våra villkor, säger Kenneth Grampe.

Kenneth Grampe är en stridbar man i Transport. På senaste kongressen var han en av de som argumenterade för kravet att Sverige skulle lämna EU.

EU spelar en avgörande roll för flygindustrin, menar han.

– Marktjänstdirektivet innebär att EU bestämmer att öppna upp för fler konkurrerande handlingsbolag vilket gör det svårare att förhandla fram bra arbetstidsscheman och löner, villkor och gemensam utrustning som det skulle kunna vara med ett större handlingsbolag.

– I praktiken leder det till fler tidsbegränsade anställningsformer, bemanningsföretag på varje enskilt handlingsbolag.

Med handlingsbolag menar han ground service, det vill säga bagagehantering och incheckning.

– På Arlanda finns SAS, Nordic, Havas och Menzies som egentligen utför samma jobb. Avtalen kan skilja då det också är olika fackförbund.

Kenneth Grampe säger att man måste titta uppifrån och ta ett samhällsansvar.

– Det här är större än SAS. De försöker förändra den svenska förhandlingsmodellen. Så det gäller att hålla i det här.

Fredrik Jönsson

[related_posts limit=”5″ image=”0″]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.