Demonstration i Stockholm den 16 juni, för kollektivtrafik i offentlig regi

Den 16 juni anordnades en demonstration av SEKO:s fackklubbar inom Tunnelbanan, Tvärbanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Roslagsbanan och Pendeltågen.

Demonstranterna samlades på Norrmalms torg och lyssnade till appeller av de anställda inom Stockholms stads lokaltrafik innan avmarschen till Landstingshuset. Apellerna gav uttryck för den horribla situation som uppstått i vågorna efter utförsäljningen av gemensamma tillgångar med en hetsjakt på de anställda, med kraftig försämring av deras arbetsmiljö, med s.k. effektivisering för privata vinster där ett ständigt minskat antal anställda ska utföra detsamma arbete som tidigare men naturligtvis med negativ inverkar på säkerheten för både resenärer och anställda osv.

De privata vinsterna bekostas av personalens uteblivna raster och kisspauser samt bristande underhåll. Också en busschaufför gav uttryck för desamma arbetsförhållanden, helt oförståeligt har dock hans fackförbund- Kommunal valt att inte visa solidaritet med SEKO:s aktion. Reformismen och opportunismen verkar inte ens på de lägre nivåerna känna av anständiga gränser.

Den kraftfulla, taktfasta och färggranna demonstrationen tågade sedan mot Landstingshuset under paroller som ‘Säkerhet och inte profit! – Kollektivtrafik i offentlig regi!’ ‘Stoppa höjningen av SL-kortet!’ ‘Ropen skalla!- Kollektivtrafik åt alla!’ Demonstrationståget fick ett positivt gensvar.

Vid Landstingshuset mötte två politiker, vardera från SAP och V upp demonstrationen, vilka båda uttryckte sitt gillande över dess stöd att inte höja avgiften på SL-kortet. En åtgärd som tidigare utförts av moderat-alliansen för att betala det undetskott à åtminstone 750 miljoner som uppstått pga att den sålt ut Landstingets gemensamma egendom, en åtgärd som ruinerat Landstingets ekonomi men skapat en kassako åt privata entreprenörer på samhällsfinansierad verksamhet. Under de senaste fyra åren har SL-kortet ökat i pris med 30%, en höjning som inte genomförts inom något annat samhällsområde. En annan negativ effekt av detta ligger på det miljömässiga området.

Alliansens förslag om en höjning av SL-kortet fick inte gehör i Landstingfullmäktige. Vad gäller SEKO:s krav på övriga beskrivna områden, lovade SEKO:s ordförande för klubb 111, Giannis Konstantis att kampen ska återkomma regelbundet och i utökad skala, till dess att deras krav har genomförts.

Sveriges Kommunistiska Parti (SKP) ger sitt fulla stöd i den kampen, att deras krav ska tillgodoses och i förlängningen ge en förbättring av hela denna viktiga och nyttiga samhällsangelägenhet som kollektivtrafiken är- till vinst för alla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.