Konsumentverket slår larm – bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning

I en nyligen gjord undersökning av Konsumentverket konstateras att majoriteten av landets butiker inte uppfyller de grundläggande tillgänglighetskraven.

I praktiken ska butiker vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning, men verkligheten är en annan. Rent juridiskt kan bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning tolkas som diskriminering.

Enligt Konsumentverkets undersökning framkommer bland annat att drygt hälften av butikerna saknar automatisk dörröppnare på entrédörren. Vidare fastslås att nästan var sjätte butik dessutom har trappsteg vid entrén samt ingen hiss eller ramp. Den fysiska tillgängligheten för personer med funktionshinder är alltså väldigt bristfällig och därmed är inte samhället tillgängligt för alla. Konsumentverket lade också märke till att merparten av butikscheferna har mycket bristande vetskap om de lagmässiga kraven avseende tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning.

– Det är positivt att så många butikschefer svarar att frågorna har hög prioritet och att de aktivt arbetar för att förbättra tillgängligheten i sin butik. Men det är negativt att butikerna inte lever upp till krav som finns. På sikt hoppas jag att ambitionen att förbättra tillgängligheten ökar, säger Pelle Kölhed, vice ordförande i Handikappförbunden, till Konsumentverket.

Generaldirektören på Konsumentverket, Gunnar Larsson, säger att det är anmärkningsvärt och oacceptabelt att så många butiker inte fixar de grundläggande kraven.

– Alla konsumenter ska ges samma möjligheter.

Charlie Paulsson

LÄS VIDARE: Butiker klarar inte tillgänglighetskraven

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.