FACKLIGT, UTRIKES En stor varningsstrejk ägde rum på måndagen 2 december rum på Volkswagens tyska produktionscentra och omfattade flera av företagets viktigaste anläggningar, inklusive huvudkontoret i Wolfsburg och sex andra fabriker. Arbetarna protesterade mot nedskärningar och lönesänkningsplaner. En ny varningsstrejk är på gång den 9 december om ingen lösning nås.
Enligt fackliga företrädare har aktieägarna i Volkswagen, däribland familjerna Porsche och Piëch, sedan 2014 fått miljardutdelningar, samtidigt som vanliga arbetare fortfarande kämpar för högre löner.
”För att tjäna in summan av en enda aktieutdelning skulle en kvalificerad arbetare behöva arbeta i 100 000 år”, konstaterar en facklig representant. De förslag från ledningen som utlöst missnöjet bland arbetarna inkluderar en sänkning av den fasta lönen med 10 procent, avskaffande av månatliga bidrag och jubileumsbonusar samt betydande begränsningar av utbildningsmöjligheter. Thorsten Greger, regionchef för IG Metall, Tysklands största fackförbund, betonade att fackförbundet är öppet för förhandlingar men ser det som oacceptabelt att företaget försöker spara pengar genom personalnedskärningar.
Strejkerna visar att arbetarklassen kan mobilisera mot kapitalet i stor skala och utmana den rådande kapitalistiska ordningen, vilket är mycket positivt. Arbetarna kämpar både för sina jobb och sina löner och kan gå mot en seger som inspirerar Europas arbetarklass – men samtidigt ifrågasätts inte kapitalismen i sig själv. I slutänden innebär ju även en arbetarseger i Tyskland en fortsatt enorm produktion av privatbilar och slösande förbrukning av material- och energiresurser, samtidigt som kapitalet utnyttjar barnarbetare i tredje världen och klimatet är sist på prioriteringslistan när profiten står i centrum.
Ett socialistiskt samhälle där ingen behöver förlora sitt arbete för att produktionen förändras, där profiten inte styr utvecklingen och produktionen planeras efter människornas och miljöns behov är vad som krävs i det långa loppet. Ett samhälle med en utbyggd, bra kollektivtrafik, hållbara fordon, och med en minskad stress och kortare arbetstid som gör det möjligt för människor att välja bort bilen borde självklart stå på agendan. Men det är just nu inte tyska IG Metall som för fram sådana krav.