UTRIKES Under 2023 producerades totalt 93,5 miljoner bilar globalt, en ökning med 2 % jämfört med 2019 och hela 17 % jämfört med 2022. Siffrorna, som presenterades av den Internationella organisationen för biltillverkare (OICA), inkluderar både personbilar och kommersiella fordon.
Kina befäster sin ställning som världsledande inom bilproduktion och står för 32,3 % av den globala produktionen – motsvarande fler än 30 miljoner bilar. Landets produktion är dubbelt så stor som den inhemska efterfrågan, vilket möjliggör en omfattande export. Den kinesiska regeringen satsar kraftigt på fordonsindustrin, särskilt inom elbilssegmentet, som är en del av den nationella strategin ”Made in China 2025”.
USA och Japan på andra och tredje plats
USA ligger på andra plats och står för 11,3 % av den globala produktionen. Tesla, lett av Elon Musk, dominerar marknaden och står för nästan hälften av den globala bilsektorns totala marknadsvärde. I december 2024 värderades Tesla till över 1,4 biljoner dollar, vilket gör företaget till en central aktör inom både produktion och innovation.
Japan följer på tredje plats med 9,6 % av världens produktion. Toyota och Honda är de största drivkrafterna inom landets bilindustri, som fortsätter att vara en viktig global spelare.
Framtiden för bilindustrin
Trots Kinas dominans står landets bilindustri inför hård konkurrens. Enligt He Xiaopeng, VD för den kinesiska biltillverkaren Xpeng, förväntas endast sju stora aktörer överleva på den kinesiska marknaden under det kommande decenniet, medan över 300 mindre företag riskerar att försvinna.
Den globala bilindustrin står inför en tid av transformation, där elektrifieringen driver utvecklingen. Samtidigt visar Kina att strategiska investeringar och statlig styrning kan ge betydande resultat, medan konkurrensen intensifieras både nationellt och globalt.
Ökande monopolisering och starkare konkurrens kommer också i sin tur att leda till en ökad utsugning av arbetarna, när vinstmarginalerna pressas allt hårdare och monopolen i sin tur kommer att kunna pressa upp priserna, vilket kommer att påverka ekonomin i stort. Samtidigt innebär den ökande bilproduktionen ytterligare individualisering av människors mobilitet och kommer i längden att innebära hårda slag för den kollektiva trafiken, som ytterst är ett hinder för bilproduktionen. Att detta också får konsekvenser för miljön är självklart.