MILJÖ Trots lågkonjunktur, klimatkris och krig i omvärlden slog svenskarnas klädshopping nya rekord i juni 2025. Enligt Stilindex ökade försäljningen av kläder med 10,1 procent jämfört med samma månad förra året. Skoförsäljningen steg ännu mer – hela 12,4 procent. Störst var uppgången för damkläder och damskor.
Bakom ökningen ligger flera faktorer förklarande faktorer: en kall vår som lämnade vårplagg osålda, sommarvärme i juni och kraftiga reor. Men samtidigt som konsumtionen rusar, saknas ett viktigt perspektiv: miljön. Stilindex nämner inte den enorma klimatpåverkan från textilindustrin. En enda tröja kan ge upphov till 10–40 kilo växthusgaser, och kräver ofta tusentals liter vatten att producera. Återvinning hjälper marginellt – det är minskad konsumtion som krävs.
Vad handlar då den skenande shoppingen om? Ja, inte är det bara ett behov av kläder – även om dålig kvalitet, undermålig passform och obekväma material präglar billighetsköpen som folk har råd med. Det handlar lite om omedvetenhet, förstås, men mest kanske om en känsla av hopplöshet och ett behov av små ljuspunkter och glädjeämnen som man kan unna sig i en krisande vardag. När semester inte längre finns på agendan, när maten är dyrare än en ny T-shirt och andra nöjen hamnat på sällan-listan, så händer det lätt att man överkonsumerar det som erbjuds i en kavalkad av reklam och influencers.
Det enda som riktigt hjälper är nog inte dåligt samvete, utan organisering och nya värden och målsättningar, förstås…