Stoppa slakten av socialförsäkringen

Regeringen kräver att Försäkringskassan måste spara drygt 500 miljoner kronor till år 2013. Sakliga argument och vädjan om uppskov av denna neddragning har inte hjälpt. Regeringen har kallsinnigt avvisat all kritik mot sin spariver. För en vecka sedan lämnade Försäkringskassan so sitt förslag till regeringen för hur myndigheten ska klara besparingarna: Försäkringskassan drar sig ur alla servicekontor och stänger alla sina lokalkontor i landet. Alla möjligheter för spontana besök kommer därmed att upphöra. Cirka 500 medarbetare i Försäkringskassan berörs.

– Vi klarar inte åtstramningen med osthyvelsmetoden utan det krävs en kraftig strukturförändring. Av hänsyn till kunderna är det helt uteslutet att skära i handläggningen, vi måste klara vårt uppdrag att fatta beslut och betala ut pengar. Vi vill aldrig hamna i 2008 års situation igen. Detta tror vi drabbar kunderna på minst dåligt sätt, har Försäkringskassans generaldirektör Adriana Lender framhållit och understrukit att en ledstjärna i arbetet har varit att freda Försäkringskassans huvuduppdrag att utreda och betala ut ersättningar och bidrag och att vara stöd för sjukskrivnas återgång i arbete.
– Vi har haft stor press på oss från regeringen att ta fram förslag till en åtgärdsplan och jag beklagar att man inte vill vänta på effekterna av vårt arbete med automatisering och självbetjäning, sade Försäkringskassans generaldirektör. Vi har då i praktiken inte haft någon annan möjlighet än att minska servicenivåerna lokalt.
Försäkringskassan har under de senaste åren pressats in i allt snävare ekonomiska ramar med konsekvenser både för sjukskrivna och för personal. Kassan har lagt ner mycket arbete för att effektivisera organisationen. Men det räcker inte för regeringen Reinfeldt. De vill se snabba vinster och hämta in mycket pengar på kort tid.
Då återstod bara att sänka kraven på den servicenivå Försäkringskassan vill kunna erbjuda. Stängningen av alla servicekontor och lokalkontor i landet innebär att man endast kan kontakta Försäkringskassan via telefon eller på Internet. Detta kommer självfallet att slå hårdast mot de svagaste i samhället, mot lågutbildade och invandrare med sämre omvärlds- och språkkunskaper. Stängningen av mötesplatserna är ett hårt angrepp mot medborgarnas sociala och demokratiska rättigheter. Att kunna komma in på ett kontor för att få information eller få hjälp med någon blankett, har alltid varit en självklar och central service inom Försäkringskassa.

Försäkringskassans fackliga företrädare är också djupt oroade över den arbetsmiljö som medlemmarna ska arbeta i. De planerade nedskärningarna kommer att leda till ökad stress, bristande kontroll över jobbet, mycket övertid och ökad risk för försämrad handläggning. Två tredjedelar av de anställda upplever redan nu hög stress i arbetet.
Det är regeringen som måste hållas ansvarig för det som nu sker, både inom Försäkringskassan och bland andra myndigheters möjlighet att ge god service.
Regeringens politik kan endast tolkas som ett medvetet angrepp på den gemensamma sammanhållna socialförsäkringen som är en hörnsten för social trygghet.

SKP protesterar kraftigt mot regeringens slakt av de grundläggande sociala rättigheterna i samhället! Vi ser ett tydligt mönster i politiken som syftar till slå sönder de återstående delarna av ett solidariskt välfärdssystem för att tillförsäkra storkapitalets stöttepelare – de privata försäkringsbolagen – nya lukrativa vinstmöjligheter.
Vi kräver en socialpolitik värt namnet, med utbyggd vård och omsorg, stöd för de som blir sjuka och ett gemensamt socialförsäkringssystem som garanterar social trygghet för alla medborgare på lika villkor och utan vinstintresse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.