Pressmeddelande från Indiens Kommunistiska Parti (Marxist)

Central kommittén i Indiens Kommunistiska Parti (Marxist) har utfärdat följande uttalande:

Usama Bin Laden har dödats i Pakistan av amerikanska specialstyrkor. Detta innebär dock inte ett slut på problemet med terrorism, som har många dimensioner.

Hans död är ett bakslag för al-Qaida men kommer inte innebära slutet på det extremistiska våld som har framkallats av fundamentalismen. Samtidigt har metoderna som USA använder i det så kallade globala ”kriget mot terrorismen” bara förvärrat situationen. Amerikanerna har hycklande påstått sig bekämpa al-Qaida, samtidigt som man har ödelagt Afghanistan och Irak. Tiotusentals människor miste sina liv i dessa anfallskrig.

Det faktum att Bin Laden kunde leva så många år i Pakistan, pekar på kopplingen mellan säkerhetsetablissemanget och de extremistiska grupper som är verksamma där. USA allierade sig med Pakistan för att bekämpa Afghanistans regering på 1980-talet, en regering som stödes av Sovjetunionen. Pentagon och CIA rustade och finansierade människor som Usama genom den pakistanska underrättelsetjänsten ISI. På detta sätt stimuleras också dagens talibaner och jihad fundamentalister.

Den senaste tidens militära ingripande i Libyen och det fortsatta kriget i Afghanistan, visar att USA inte har dragit några lärdomar från det förflutna. Statsterrorism och fundamentalistisk terrorism föder varandra. Om inte USA ändrar sin strategi för att använda militärt våld och statsterrorism, kan problemet med terrorism inte bekämpas framgångsrikt.

Översatt av Charlie Paulsson