I Ekonomiekot Extra som publiceras av Sveriges Radio framkommer att kostnaderna för stora infrastrukturprojekt ökar mycket snabbare än kostnaderna för andra storskaliga projekt. Enligt forskaren Jan-Erik Nilsson är det oklart varför, men han framhåller också den svenska ekonomins koncentration som en faktor.
Prisbilden inom anläggningsbranschen är dyster, menar Nilsson, och förklarar att Trafikverket bara kunde upphandla 65 procent av vad man för samma pengar kunde upphandla för 25 år sedan. Varför det är så vill han inte riktigt gå in på och menar att situationen inte studerats tillräckligt noga.
Den svenska byggbranschens koncentration är påtaglig, med ett fåtal företag som totalt dominerar. Inom anläggningsbranschen dominerar Skanska, NCC och Peab, vilket naturligtvis ger dem stor möjlighet att påverka prissättningen. Under flera decennier kunde just dessa företag tillsammans med det tidigare Vägverket organisera en kartell för asfaltering. Kartellen, som gick under namnet Asfaltskartellen, organiserades på 60-talet och upptäcktes först mer än 40 år senare. Kartellen lyckades pressa upp priserna för asfaltering med runt 30 procent, vilket skapade stora kostnader för kommunerna som beställde asfalteringsarbeten.