I 40 år har lättklädda kvinnor poserat med Stihls maskiner i deras årliga kalender. Detta togs upp i en debatt i ATL (Lantbrukets affärstidning) 8 november i samband med att de då tog upp en annan sexistisk kalender från maskinföretaget Ponsse.
När Generaldirektören för Skogsstyrelsen Herman Sundqvist blev intervjuad i DN 12/11 sa han att Skogsstyrelsen inte längre tänker köpa produkter från Stihl så länge marknadsföringen inte ändras.
”Det behövs tydliga markeringar och avståndstaganden. Jag tycker att alla ska ställa sig frågan om det känns okej att köpa något från de här företagen,” säger Herman Sundqvist.
Man kanske istället borde fråga hur det ur ett kvinnligt perspektiv känns att vara strösslet på reklam riktad till främst män, och inte hur det känns för den enskilde att köpa en Stihl-motorsåg med vetskapen om hur deras kalender är utformad. För om man undrar hur många olika motorsågar yrkesfolket kan välja mellan är svaret nämligen bara två: Huskvarna eller Stihl.
Det är ett resultat av den kapitalistiska ackumulationen att stora bolag konkurrerar ut mindre och kan skapa dominans på marknaden – långt ifrån vad förespråkare för kapitalismen påstår, när de säger att den innebär fler varor att välja mellan till högre kvalitet. Det vi ser är tvärtom: bara två bolag, varav det ena struntar fullkomligt i objektifiering av kvinnor.
Och visst känns det väl bra att inte handla från det bolaget, men ännu bättre känns det när kvinnor och män tillsammans kämpar för ett samhälle utan både kapitalistisk ackumulation och kvinnoförtryck!
Hanna Ater