Enligt den senaste årsrapporten för Global Commitments, ett projekt som drivs av FN:s miljöprogram och Ellen MacArthur Foundation, är de flesta plastförpackningar inte återvinningsbara, skriver Supermiljöbloggen
Flera hundra företag har skrivit under Global Commitments, bl.a multinationella H&M, L’Oréal, Pepsi, Coca-Cola och Unilever, men i årets rapport framgår att enbart 1,6 procent av företagens plastförpackningar går att återvinna. Rapporten visar också att hälften av företagen inte minskar den totala mängden förpackningar, utan istället byter ut engångsplasten mot papper. Det betyder bland annat ytterligare skövling av världens koldioxidsänkor.
Nu ställer sig företagen återigen bakom en gemensam vision om en mer cirkulär plastanvändning till 2025, vilket naturligtvis inte låter särskilt trovärdigt. Uppmaningar att investera mer i återvinningslösningar och innovationer som minskar behovet av plastförpackningar låter bra, men kommer bara att genomföras i den mån de inte orsakar en nedgång i företagens profit.