FACKLIGT Förhandlingar mellan de svenska, norska och danska pilotföreningarna och SAS ledning har sedan i november förra året pågått utan resultat, och därför lämnade pilotföreningen in ett varsel om strejk den 29 juni. Detta efter att SAS vägrat återanställa de 560 piloter som togs bort under pandemin. I stället använder arbetsgivarna sig av piloter från SAS Link och SAS Connect – två nystartade dotterbolag vars anställda har betydligt sämre villkor än moderbolagets piloter. Genom att anställa ersättare i stället för de tidigare medarbetarna anser pilotfacket att SAS åsidosatt återanställningsrätten som finns i kollektivavtalet.
Ordföranden för SAS-sektionen på svensk pilotförening, Martin Lindgren, menar att facket inte ansåg sig ha något annat alternativ än strejk. SAS-ledningen har konstruerat en företagsstruktur som bryter med den skandinaviska modellen genom att kringgå överenskommelser och avtal med sina anställda. Detta är en företeelse som riskerar att bli en norm på arbetsmarknaden och detta är en viktig fråga för alla arbetstagare.
SAS vd Anko van der Werffs och Flygbranschens uttalande om strejken som skamlig och djupt oansvarig är helt oacceptabelt. Vi måste försvara våra arbetskamrater i SAS och förhindra att arbetsgivare använder sig av hyvling som norm på arbetsmarknaden för att öka sina vinster.
Vi uttrycker vår solidaritet och stöder piloternas kamp! Nej till hyvling!
En för alla och alla för en!
Klubbstyrelsen för Seko Klubb 111, Tunnelbanan