SAS-piloter strejkar mot försämringar

FACKLIGT Sedan i måndags strejkar piloterna på SAS och rapporterna duggar tätt om strandade resenärer och ett bolag i kris. I medierapporteringen får piloterna mindre utrymme än företagsledningen, vars version av händelserna får dominera. Men vad säger piloterna själva?

I den information som piloternas fackförening själva ger kommer en helt annan bild än den företagsledningen ger fram. Medan ledningen betonar att piloterna måste agera konstruktivt för att rädda företaget, i bästa korporativistiska anda, menar piloterna att de redan har de sämsta villkoren jämfört med likvärdiga flygbolag. I ett flygblad som fackets strejkvakter delar ut på Arlanda står bland annat följande att läsa:

I jämförelse med andra nätverksbolag såsom Finnair, Lufthansa, KLM, Air France, British Airways eller t.om. de dotterbolag som upprättats i dessa koncerner (Transavia, Eurowings) är SAS-piloters löner och villkor betydligt sämre.

Piloterna menar att deras löner och kostnader egentligen bara utgör 5 procent av koncernens kostnader och att SAS egentligen inte skulle vara lönsamt ens om piloterna jobbade gratis.

Bakgrunden till strejken

Från företagsledningen framhåller man att det är piloternas fel att det går som det går, att om de bara varit lite konstruktiva, så skulle allting ha varit annorlunda.

Sanningen är att SAS sade upp 40 procent av piloterna under pandemin och lovade att återanställa dessa när flygningen kom igång igen. Det hände inte, utan dessa piloter anställdes i koncernens bemanningsföretag och vad facket kallar ”brevlådeföretag” och sedan användes som piloter för SAS. Det gjordes för att komma runt fackets inflytande och för att försämra redan dåliga villkor.

Detta har piloterna vägrat och istället strejkar de. Samtidigt dras företaget med stora underskott och genomgår just nu en process för att göra bolaget lönsamt igen. Därför är det också extra angeläget för företaget att angripa sina egna anställda, vilket dock inte de anställda accepterar, de menar istället att ”[a]nställda ska inte tvingas betala för att rädda företag”.

Strejken ser heller inte ut att vara över i första taget, utan kan just nu utvidgas. 200 danska flygmekaniker har nämligen varslat om sympatistrejk, vilket kommer få en stor effekt om några dagar, eftersom flygplanen måste få service var tredje dag. Från och med lördag blir därför ytterligare plan stående.

Statligt företag

SAS-koncernen ägs till över 40 procent av den danska och svenska staten tillsammans, även om en rad mindre investerare, såsom Wallenberg också knutit sig till koncernen. 

Det är intressant på så sätt att det visar att staten knappast är något alternativ till marknaden, utan agerar på samma sätt som de privata företagen. Syftet är att ackumulera kapital och då måste man förhålla sig till reglerna på marknaden och agera kapitalistiskt. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.