INRIKES ICA-koncernen skär guld med täljkniv – vinsterna toppade 2020 och 2021 eftersom folk satt isolerade under pandemin och inte kunde resa eller ta sig för med andra aktiviteter, och det fortsätter att gå lysande under innevarande år, inflationen till trots. 2021 slog ICAs stormarknader rekord och gjorde faktiskt en sammanlagd vinst på över 2 miljarder kronor.
Hur ser det ut nu? Inflationens påverkan på vinstmarginalen är liten – den sjönk från 4,5 procent till 4,4 procent under andra kvartalet i år jämfört med 2021. Det betyder i klartext att ICA gör lika stor vinst som under de toppnoterade åren, fastän deras kunder kämpar för att få hushållskassan att gå ihop. ICAs Vd Per Strömberg talar om att man försöker pressa priserna vid inköp, och säkert är det så. ICA vill handla upp med så bra priser som möjligt, vilket inte betyder att maten blir billigare för oss, bara att profiten blir större för butikskedjan.
Det kunde vara läge att sätta upp en föreställning av pjäsen ”Vi betalar inte, vi betalar inte” av Dario Fo för lite inspiration i kampen! Pjäsen handlar om hur arbetarklassen i Italien på 1970-talet började räkna fram och betala vad de ansåg vara skäliga priser på både hyra, mat och el. Det ledde till vissa framgångar (som dock inte höll i sig) och en massa erfarenheter av kollektiv aktion och vikten av organisering!