FACKLIGT En avsiktsförklaring att teckna kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Instabee, som i september förra året bildades av Instabox och Budbee. Avsikten är att underteckna Transportavtalet när detta är klart.
I höstas koncentrerades transport- och postbranschen ytterligare, genom att två stora privata aktörer slogs ihop. Instabox och Budbee, som tills vidare bland annat behållit separata paketboxar, blev Instabee. Med detta företag har nu Transport tecknat en avsiktsförklaring om att teckna ett kollektivavtal.
– Avsiktsförklaringen är ett bra och viktigt första steg. Dialogen med Instabee har varit bra, rak och ärlig. Vi förutsätter nu att de fullföljer det de åtagit sig i avsiktsförklaringen, säger Tommy Wreeth, Transports ordförande.
Transportföretagens lönsamhet bygger på att pressa arbetarna maximalt
Villkoren för arbetarna inom transport- och postbranschen har länge varit pressade. I rapporten Fri frakt till ett högt pris som Seko släppte i slutet av förra året vittnar anställda om högre press, tyngre arbete och allt sämre säkerhet för de anställda.
För att pressa lönsamheten tvingas de anställda bära tunga paket i trappa efter trappa, de stressas att göra så mycket arbete som möjligt och de kör överlastade skåpbilar för att företagen vill maximera lönsamheten. De anställda vittnar också om hur de måste jaga extra pass eftersom de är anställda på deltid, vilket skapar en stor stress.
Många anställda håller helt enkelt inte för ett helt arbetsliv.
Genom AMF, som till lika delar ägs av LO och Svenskt Näringsliv, är också delägare i det nya företaget, vilket betyder att också fackföreningsrörelsen profiterar på de svåra förhållandena för arbetarna.