Jo, men Stalin då? En bokrecension

KULTUR Jag har glädjen att känna Nikos Mottas, vars bok jag Jo, men Stalin då? jag precis har läst. Han är en ung, mycket begåvad forskare i filosofi och samtidigt en hängiven revolutionär, sekreterare för Grekisk-kubanska föreningen och står på KKE:s valsedel i kommunfullmäktige i Pylea, där jag föddes och växte upp en gång i tiden.

Vi har träffats privat många gånger men också på protestmöten, demonstrationer och militanta marscher i Thessaloniki. Vi är ”brothers in arms” kan man säga. Nikos Mottas skriver artiklar i grekiska Atechnos men också i andra tidskrifter i Israel, Egypten mm. Han skriver böcker som ges ut av Atechnos bokförlag som har också gett ut min sista bok Är de kloka de där svenskarna? på grekiska.

Ofta översätter han Riktpunkts artiklar och SKP:s uttalanden på In Defense of Communism som är hans egen sida. Och Riktpunkt har också flera gånger översatt intressanta artiklar från IDC.

Nikos Mottas bok handlar om antikommunismen, och han presenterade den i Aten redan den 27 januari. Den 7 maj kommer boken att presenteras i Thessaloniki. Två dagar före eventet i Aten hade en högerextremist, Thanos Tzimeros, skrivit på sin Facebook och Twittersida att regeringen och myndigheterna borde förbjuda presentationen. Nikos mejlade Tzimeros uttalande till mig med en kommentar: ”Det känns som om jag fick en hedersmedalj efter det”.

Hans nya bok handlar inte bara om Stalin, som vanligen framstår som en galen mördare i median och i historieböckerna. Titeln ger det intrycket, men Nikos tar den mest vanliga repliken som antikommunisterna brukar ta till när argumenten tryter och använder den för att skriva om antikommunismen genom tiderna.

Vinnarna skriver historien

Nikos skriver om de frågor som gång på gång lyfts upp i den antikommunistiska agendan, där de borgerliga svaren genomsyrar vårt samhälle och tas för givna i våra skolor. Vad var Moskva-rättegångarna och den så kallade Stora utrensningen” 1936–38? Vem var det som faktiskt var skyldig till Katyn-massakern?

Vad var Molotov-Ribbentrop-icke-aggressionspakten och är det sant att Stalin allierade sig med Hitler? Vad kom man överens om vid Jaltakonferensen? Varför byggdes Berlinmuren? Vad hände i Ungern och Tjeckoslovakien 1956 respektive 1968? Vilka var Aleksandr Solzjenitsyn och George Orwell? Finns det en diktatur på Kuba? Hur främjar EU systematiskt antikommunistisk historierevision?”

Det är vinnarna som skriver historien, påminner Nikos Mottas oss. Och det betyder att det är borgarklassen som skriver och förfalskar historien. I sin bok argumenterar han för en annan historieskrivning – hur den riktiga historien borde ha skrivits. Boken uppmärksammas av professorn Grover Furr som har forskat i Katyn-massakern där han bevisar att det var nazisterna som var mördarna som dödade tusentals polska officerare. Grovers recension ger också svenska läsare en möjlighet att förstå mer av bokens innehåll – så titta gärna på den här.

Nikos Mottas bok borde ges ut på svenska, åtminstone på engelska. Tyvärr har inte riktpunkt eller SKP resurser att göra det för närvarande. Vi får hoppas på framtiden, och nöja oss med Google translate så länge – och jag önskar kamrat Nikos lycka till med boken.

Panos Alepliotis

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *