Strejken för spårtrafikpersonalen avblåst – men kampen fortsätter

FACKLIGT Idag kan vi läsa att Seko har träffat en uppgörelse med Almega Tågföretagen på spårtrafikområdet. Därmed blir det ingen strejk för spårtrafikpersonalen. 

Sekos förbundsordförande Gabriella Lavecchia tycker att man nått en uppgörelse som är bra för medlemmarna eftersom man kunnat sätta tryck bakom förhandlingarna genom att medlemmarna varit beredda på att ta strid och genom att man även haft stöd från allmänheten.

Uppgörelsen innebär bland annat att besked om förändringar i schemat ska som regel ska lämnas minst två veckor i förväg, och vid oförutsedda händelser med kortare tidsframförhållning måste arbetsgivaren försöka komma överens med den berörde arbetstagaren. En partsgemensam arbetsgrupp ska utreda arbetstidsförkortning och en annan arbetsgrupp ska ta upp frågan om ensamarbete på resandetåg. Den senare frågan har engagerat många, och Seko beklagar att det stannade vid en arbetsgrupp. Seko-ledningens uppfattning är att en utlöst strejk inte skulle ge ett bättre resultat än förhandlingslösningen.

Jannis Konstantis från  Seko Tunnelbanan klubb 111 kommenterar

Riktpunkt bad Jannis Konstantis, ordförande för Seko Tunnelbanan klubb 111 om en kommentar, eftersom han också ingick i förhandlingsdelegationen. Såhär sade han:

”Vi är delvis nöjda med resultatet. Vi hade fyra viktiga frågor att förhandla om, där vi ville se en lösning. Den första handlar om dubbelbemanningen som vi vill se på tågen – det är en branschfråga som berör all spårtrafik, inte specifikt oss i Stockholm. Här menade arbetsgivarna, med Svenskt Näringsliv i ryggen, att det var en lagfråga om rätten att leda och fördela arbetet och inte något vi kunde förhandla om.  Det är den gamla vanliga Saltsjöbadsandan som facket generellt inte vill motsätta sig, så där kom vi inte längre. Det bestämdes  att vi kommer att tillsätta en arbetsgrupp, men det är fortfarande ett problem som måste lösas. Så vi får se vad arbetsgruppen kan åstadkomma. Vi fortsätter kämpa för det, helt klart.

Den andra frågan var arbetstidsförkortning, och här ville arbetsgivarna att fler lediga dagar skulle leda till mindre lön för arbetarna. Det accepterade vi inte och frågan kommer fortsätta drivas lokalt för att vi ska hitta lösningar.

När det gäller frågan om schemaändringar på kort varsel lyckades vi få till vad man kan kalla ”hindersregler” – ju närmare i tiden en schemaändring ska ske, desto dyrare ska det bli för arbetsgivaren – då kommer de att dra sig för att göra schemaändringar som ligger närmare än två veckor, som ska vara normen. Och arbetarna får då en kompensation som blir större ju mindre tid det är till schemaändringen, så de kan exempelvis spara timmar i en tidsbank. Vi har gjort ramen betydligt snävare för arbetsgivarna än vad den var innan, så det är bra.

Sist var det frågan om lokalvårdarna som vi krävde inte ska jobba natt eller sena kvällar. Här gick det inte att få till ett centralt avtal som vi ville ha, så facket sa upp det lokala avtalet med MTR. Nu får de välja: endera skriver de ett nytt avtal, eller de accepterar Sekos förslag eller så får de sluta driva sin verksamhet.”

Demonstration idag kl 17

Jannis påpekade också att den planerade demonstrationen på Norrmalmstorg kl. 17 idag kommer att bli av fastän det inte blir någon strejk. Det är viktigt att fortsätta kämpa för det som fortfarande inte fått en bra lösning – och samtidigt måste arbetarna ta strid mot avtal som rättar sig efter ”märket”, något som innebär reallönesänkningar. Det är en mobilisering som redan ställer in siktet på nästa avtalsrörelse!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.