Kollektivtrafikens priser höjs – inget bra recept för gröna städer med ren luft

INRIKES MILJÖ En arkitektfirma har låtit undersöka folks åsikter om kollektivtrafiken i Stockholm – de vill ju gärna bygga om staden kan man förstå, men resultaten är intressanta ändå. De visar nämligen att 41 procent av stockholmarna skulle utnyttja kollektivtrafiken mer om priserna var lägre, och Supermiljöbloggen rapporterar dessutom att undersökningen också visar att stockholmarna vill se mer grönska i staden, i kombination med sittplatser och parker – något som ju inte precis främjas av biltrafiken på stadens gator. 

En undersökning som regelbundet görs av Västtrafik visade i fjolårets rapport på samma sätt att pris är viktigt för att välja kollektivtrafiken – men tillgänglighet är ännu viktigare.

SL bryr sig dock inte om några undersökningar, utan höjde priserna på alla biljetter i Stockholm, så att ett månadskort nu kostar 1020 kronor. Det betyder att Stockholms kollektivtrafikpriser hör till de högsta i Europa. Flera europeiska städer har nyligen infört kostnadsfri eller kraftigt subventionerad kollektivtrafik, men det är inte aktuellt i Sverige. Inte heller lanseras en utbyggnad av infrastrukturen som skulle öka tillgängligheten – istället har i Stockholm 16 busslinjer lagts ned och turtätheten i tunnelbanan glesats ut…. 

Inte heller på annat håll i landet har det blivit billigare eller enklare att resa kollektivt. De höga biljettpriserna beror på minskat resande och därmed minskade intäkter, säger företagen. Medan det pratas om miljön har kollektivtrafikens priser därför ökat dubbelt så mycket som bensinpriset under 2000-talet.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.