Problemtyngt brittiskt bolag ska driva Stockholms tunnelbana

FACKLIGT, INRIKES I tisdags meddelade Region Stockholm att det bolaget Connecting Stockholm AB vunnit upphandlingen för att från 2025 driva Stockholms tunnelbana efter MTR. Bolaget ägs till 55 procent av brittiska börsnoterade Go-Ahead, resten ägs av ett bolag baserat i Singapore.

Go-Ahead beskrivs som ett problembolag som drivit flera järnvägslinjer i Storbritannien sedan 90-talet. Exempel: i Södra England ställdes runt 60 000 tåg in under 2016, bland annat efter omfattande konflikter med personalen och skador på spåren. 2018 blev cirka 10 000 Go-Aheadtåg inställda eller kraftigt försenade, vilket påverkade hela Storbritanniens järnvägsnät under lång tid. Och hösten 2021 tvångsnationaliserade brittiska regeringen ett annat av Go-Aheads järnvägsnätverk efter anklagelser om skattefusk.

Trots det säger Andreas Strömberg, presschef på trafikförvaltningen i Region Stockholm, att man har gjort en lämplighetsbedömning enligt svensk säkerhetslag som ger grönt ljus. Pressavdelningen på Connecting Stockholm AB menar att det som hände i Storbritannien var ”en isolerad händelse” som bara gällde Storbritannien och att den är utagerad idag.

Fackföreningen Seko Tunnelbanan klubb 111  säger i ett uttalande att man anser att det bästa för personalen, trafikanterna och hela Stockholms län skulle vara att tunnelbanan drivs i offentlig regi, dvs från Stockholmsregion. Man påpekar att det är de som arbetar i tunnelbanan som driver den och att alla företag som ”vinner” driften av tunnelbanan kommer för att tjäna pengar. Erfarenheten visar att de gör det på personalens och skattebetalarnas bekostnad. Därför fortsätter Seko Tunnelbanan att kämpa för att kollektivtrafiken ska drivas i egen regi.

”Seko Tunnelbanan kommer att bevaka våra arbetskamraters intressen och vi är på vakt angående alla eventuella försämringar” skriver fackföreningen.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.