INTRIKES Skönhetsindustrin har hittat en ny målgrupp: barn mellan tio och tolv år. ”Barn” står det i reportagen, men naturligtvis handlar det om flickor som utsätts för en allt starkare press på att konformera med utseendemässiga ideal i ett samhälle där kvinnan ses som ett objekt.
Inspirationen kommer från sociala medier, bland annat Tiktok, som ju också ständigt behöver lansera nya trender för att människor ska fortsätta använda plattformarna och generera vinst för företagen. Den kommersiella trenden med barn som köper mängder av olämpliga hudvårdsprodukter märks i butikerna, där vissa rapporterar att upp till 40 % av kunderna är barn.
Unga vuxna kvinnor har sedan länge avancerade ”hudvårdsrutiner” med ett otal mer eller mindre effektiva produkter som genererar kassaklirr hos kosmetikaföretagen, och nu ska också kvinnliga barn ha det. Det handlar om användning av preparat som är skadliga rent fysiskt för unga människor.
– Barn har mycket tunnare hud som inte är fullt utvecklad. Därför ska de inte använda produkter med peelande effekt eller anti-age. De förstör sin hud, säger hudterapeuten Helena Lindén.
Hudläkare menar också att den här trenden kan leda till allergier, eksem och inflammatoriska hudsjukdomar som man i värsta fall kan få dras med hela livet. Den psykiska effekten av att se sig själv som ett föremål som ständigt måste förbättras är förmodligen ännu värre.