”Gina Tricot-skogen” – greenwashing för att maxa profiten

INRIKES, MILJÖ Klädföretaget Gina Tricot lovade sina kunder en skog – den skulle heta ”Gina Tricot Forest”, och främja biologisk mångfald. Det blev en kampanj  2022 med influencern Bianca Ingrosso som skulle få folk att välja Gina Tricot framför andra modekedjor för sina klädköp.

 Nu har SVT Nyheter Väst granskat projektet, och verkligheten stämmer dåligt överens med det utlovade skogsprojektet. Skogen det handlar om ligger i danska Kalundborg, och ägs av 150 privatpersoner och över 20 företag – och Gina Tricot äger endast 503 av de 17 600 planterade träden i den. Gina Tricots ”skog” är endast futtiga 0,16 hektar.

Har företagt inte råd med mer, kan man undra ? Nej,Gina Tricot omsätter cirka 1,8 miljarder per år på sin verksamhet och har 150 butiker i fyra länder – och de visste hela tiden att skogen inte var annat än ett litet delägarskap i en stor plantering. Och visst var träden billiga, bara 80 000 kronor, men man rullade istället ut miljoner till Ingrosso som marknadsförde det hela.

Och det visar ju tydligt vad det handlar om, inte sant? Inte precis biologisk mångfald och mysiga bikupor, utan reklam som når rätt målgrupper för att maximera profiten. En smart jakt på kunder som är villiga att lägga en extra slant på lantlig hållbarhet utan att kolla alltför noga vad det innebär, helt enkelt.

Nu tycker företaget att man varit otydlig med löftena och kampanjen. Ja, det kan man väl säga – men klumpig och korkad greenwashing är nog en bättre beskrivning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.