En klassmedveten tidning!

Läs RiktpunKt - En kommunistisk månadstidnings som ger dig värdefull kunskap

Lämna bilen hemma?

Biltillverkning i Kina. Foto: Siyuwj/Wikimedia Commons

Det sägs ofta att vi ska lämna bilen hemma och använda kollektivtrafiken eller cykeln istället för att skona miljön. Om vi tittar på trafiken så ökade utsläppen under 2018, även om trafikverket anser att det främst beror på fler lastbilstransporter rapporterar nättidningen Ny Teknik – men det är tydligt att privatbilismen inte minskar i den omfattning som skulle behövas.

Det finns stora samhällsvinster att göra om det sker ett paradigmskifte från bilkörning till olika typer av delade transporter, t.ex. taxi och andra hämt-tjänster, kollektivtrafik, bilpooler eller korttidshyra av cyklar, elcyklar mm. i framkomligt planerade städer. Om endast 20 procent av dagens bilägare har kvar egen bil år 2030 skulle energiförbrukningen från dessa transporter minska med 80 procent och klimatpåverkan med över 90 procent. Men hur ska människor kunna lämna bilen hemma om de kollektiva lösningarna ständigt missgynnas till fördel för bilproduktionen?

De svenska fordonstillverkarna tillsammans hade en global omsättning på 665 miljarder kr år 2017, att jämföra med 587 miljarder kr året innan. De sysselsatte sammantaget 176 000 personer globalt, varav 63 000 i Sverige, och cirka 135 000 svenskar jobbar inom fordonsindustrin som helhet, om man inkluderar leverantörer.

Är det rimligt att tro att dessa superkapitalister skulle vara intresserade av sådana lösningar? Är det rimligt att tro att människor som skulle bli arbetslösa genom en minskad fordonstillverkning skulle erbjudas meningsfulla jobb där profiten är läge eller saknas? En omställning av persontransporterna skulle kräva både utbyggda kollektiva lösningar och en central planering – något som kapitalismen inte klarar att genomföra.

Läs mer: ”Utsläppen från trafiken ökar – nu krävs obekväma lösningar” (Ny Teknik) »

Läs mer: Fordonsbranschen är allt viktigare för Sverige (Ny Teknik) »

1 kommentar

  1. Pingback: Arbetsmiljöverket undersöker arbetsmiljön för personal i kollektivtrafiken - RiktpunKt.nu

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.