Rörelsen för avgiftsfri kollektivtrafik växer

INRIKES Säga vad man vill om sociala medier, men de har en aldrig tidigare skådad förmåga att bilda opinion. Facebook-gruppen 100% Skattefinansierad Kollektivtrafik 2025 har lyckats samla över 31 000 medlemmar. Dessa är spridda över hela landet, och över det politiska spektrumet. Tillsammans planerar vi aktioner, skriver debattartiklar och delar intressanta nyheter. Gruppen växer nästan dagligen.

För att bara nämna huvudstaden, så finns där en växande ilska över priserna som ökat med 20% bara det senaste decenniet. 2022 ska månadskortet bli ännu dyrare än det redan är. 

Enligt trafikregionrådet Kristoffer Tamsons är prishöjningen nödvändig för att finansiera utbyggnad, samt för att intäkterna minskat under pandemin. Det är samma Tamsons som tyckte det var en bra idé att hota plankare med fängelse redan innan pandemin. Covid-19 blir återigen en bekväm ursäkt för ekonomisk utsugning, inte en kris som kunde ha förhindrats. Misslyckad krisberedskap och de skenande biljettpriserna har nämligen något gemensamt: bristen på central planering. 

Därför vill de flesta förespråkare av skattefinansierad kollektivtrafik se ett förstatligande, som blir betydligt mer effektivt och rättvist än vårt nuvarande, lokaliserade system.  Idag tävlar många olika entreprenörer om att få skriva avtal med respektive region. Det hela blir väldigt godtyckligt och oförutsägbart. Samtidigt som priserna ökade i storstäderna slopade lilla Avesta i Dalarna priserna helt. Nu har dock biljettpriser i kollektivtrafiken återinförts även i den kommunen.

Avtalen sker förstås helt över huvudet på folket, trots att vi finansierar vår egen transport genom skatt, avgifter och som konsumenter av den enorma mängd reklam som våra bussar och tåg tapetseras med. 

Kollektivtrafiken är ett perfekt exempel på en sakfråga som organiserar arbetarklassen utefter ett akut behov. Som dels blottar vårt gemensamma ekonomiska intresse, oavsett personlig ideologi eller län, dels visar hur kapitalismen inte klarar av att uppfylla våra behov. Det visar med andra ord nödvändigheten av kollektivt ägande, för kollektivt nyttjande. Med detta som grund finns möjligheter att också få människor att tänka längre och föreställa sig ett helt annorlunda organiserat samhälle.

Nathalie Bedel

 

2 tankar på “Rörelsen för avgiftsfri kollektivtrafik växer

  1. Höj skatten med 150kr för alla med skattebaserad inkomst och ge kostnadsfri lokaltrafik. Bra ur ett miljöperpektiv ochså.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.