Lastbilsförare i Sydkorea vann bättre villkor genom åtta dagars strejk

UTRIKES Sydkoreanska lastbilsförare tvingade regeringen att garantera högre lön och bättre säkerhetsvillkor.

Den 7 juni varslade den sydkoreanska fackföreningen Lastbilsförares solidaritet (Cargo Truckers Solidarity – CTS) om strejk. Medlemmarna krävde bland annat högre lön, ett bättre säkerhetssystem och en statlig åtgärd för att täcka fraktkostnader. Efter att strejken förorsakade stora förluster i Sydkoreas nationalekonomi kom den sydkoreanska regeringen överens om att uppfylla lastbilsförarnas krav.

I det nya avtalet mellan CTS och det sydkoreanska transportministeriet fastställs en ökad minimal betalning för transporttjänster för att motsvara stigande priser på bensin och den allmänna inflationen i landet. Transportministeriet lovade också att vidta åtgärder för att förhindra osäker transport. Bland annat kommer de nya garantierna att begränsa arbetsdagar, körhastighet och överbelastning av lastbilar.

Arbetare i sin tur lovade att avsluta sin strejk efter att ha nått en överenskommelse med regeringen.

Strejkens framgångsrika resultat visar potential för strejkar att vara ett mäktigt verktyg i arbetarklassens kamp för sina rättigheter. Mer än 8 000 lastbilsförare i Sydkorea deltog i strejk och tvingade regeringen att uppfylla sina krav. Strejken förlamade leveranser över hela landet – antalet dagliga leveranser i industribranschen i Sydkorea föll med 90 procent under strejkens första vecka.

”På grund av lastbilsförarstrejken har vi upplevt störningar i vår tillverkning,” beklagade sig en företrädare för Hyundai. ”Vi hoppas att kunna normalisera tillverkningen under den närmaste framtiden.”

Totalt förorsakade lastbilsförares strejk störningar inom bil-, stål-, olje- och cementindustri i Sydkorea till en kostnad på 1,6 triljon won, motsvarande 12,6 miljarder kronor.

Perry Young

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.