Krönika om ett förebådat dödsfall – tågkollisionen i Grekland

KRÖNIKA Det är svårt att prata om tågolyckan i Grekland, svårt att prata om en tragedi. För ungdomarna som var på väg hem från en tredagarshelg gick inte bort i en tågolycka. De gick bort i ett förebådat mord. Inte ett hedersmord som i Gabriel García Márquez roman, utan i ett kapitalistiskt förebådat mord som startade för 20–25 år sedan när man började bolagisera Greklands statliga järnvägar, när man sedan fortsatte med att stycka upp dem i flera delar och lät privatiseringen kulminera för 10–12 år sedan.

Då tog EU nämligen beslutet att all offentlig rikedom måste privatiseras och säljas till riskkapitalister för att Grekland skulle ta sig ut ur krisen. Staten tog på sig alla skulder och kapitalisten skulle betala en spottstyver för att köpa Greklands SJ, men investera i modern teknologi, i specialister, i moderna säkerhetsanordningar.

Kapitalisten som köpte järnvägarna var ett italienskt bolag, som anklagas ha täta förbindelser med maffia. Det första som gjordes efter köpet av det före detta statliga tågbolaget var att bli av med all erfaren personal som kostade för mycket enligt den nya ledningen, och sköta tåg och tågtrafik utan nödvändig säkerhet och personal.

Facket kritiserade det nya bolaget, strejkade och protesterade. Då bestämde staten, den kollektiva kapitalisten, att alla strejker som hindrar trafiken på vägarna, tågen och flyget var terroristaktioner och skulle straffas som sådana – men utan att pressa kapitalisten att investera i det han hade lovat. Då fullbordades den framtida mordplaneringen.

Den röda varningsflaggan kom aldrig upp

I flera år varnade facket om en större katastrof. I 20 år var det ingen av de regerande, vare sig högern, centern och den så kallade vänstern, som visade intresse och ansvar för människornas liv.

Men vad betyderdet att modernisera och säkerställa trafiken? Vilka säkerhetsanordningar saknades? Varför skyller alla kapitalismens presspapegojor på den mänskliga faktorn? När jag skriver på datorn sker en stavnings- och grammatikkontroll. Orden blir röda och jag måste hitta den rätta stavningen innan jag skriver vidare. När det gäller trafik, så ska det ske ett automatiskt stopp om jag ignorerar motsvarigheten till röda ord.

Det fanns inte. När den ansvarige tryckte på fel knapp kom det aldrig en röd varning, inget automatiskt stopp. Ansvaret måste fördelas mellan staten och det statliga och privata företaget, och det individuella ansvaret. Det får inte preskriberas, och det får inte glömmas bort.

Tragedier skrevs redan för ungefär 2400 år sedan i det antika Grekland, men det här var ingen tragedi. Det var ett välplanerat mord som började med att bolagisera, privatisera och bli av med personal.

Stoppa svenska nedskärningar i tid!

Jag ska dra en parallell! Sossarna och miljöpartiet som planerar för att göra sig av med tågvärdarna i Stockholm får tänka om. Det är så det börjar om man bara tänker vinst och profit på bekostnad av människoliv. När man drar ner på personal och tänker kapitalistiskt. Stoppa nu! Annars kommer de arbetare som åker tunnelbana snart att sväva i livsfara. Greklands fruktansvärda exempel visar klart vad kapitalismen är beredd att göra för att garantera profit och utsugning!

 

Panos Alepliotis

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.