FACKLIGT Kampen om tågvärdarna på pendeln i Region Stockholm har pågått länge. Företaget MTR, som ägs av den kinesiska staten har i åratal försökt få bort dem och nu har även Socialdemokraterna och Miljöpartiet tagit ställning för att göra sig av med dem.
Om tågvärdarna försvinner så betyder det att det enbart arbetar en person på varje tåg – lokföraren. Det innebär att hen måste sköta allting, vilket också betyder mycket större risker för passagerarna. Trots att Pendelklubben har motsatt sig att de försvinner så har Seko centralt tagit över frågan och förhandlat direkt med MTR. Skarp kritik har också riktats från tunnelbanearbetarna i Seko klubb 111, som menar att det är ”tack vare våra tågvärdar som [arbetet] kan genomföras på ett 100% säkert och effektivt sätt.”
Nu får arbetarna på pendeln och i tunnelbanan också ett visst stöd av fackförbundet ST, som valt att väcka tvist mot MTR för två fall av hindrande av skyddsombud. Det gäller den externa utredning som gjorts, där skyddsombuden inte tillåtits delta. Det är också denna utredning som legat till grund för beslutet att göra sig av med tågvärdarna.
– Att en arbetsgivare underlåter att ta med skyddsombuden i hanteringen av processer som har stor påverkan på arbetsmiljön är ett brott mot Arbetsmiljölagen. När det kommer till just hantering av ensamarbete kan en underlåtelse att samverka med skyddsombuden innebära att det döljs risker i arbetsmiljön som kan utgöra en stor fara för de som utför arbetet. Detta kan vi inte acceptera, förklarar Roger Delin, ordförande för ST Pendeln.