Facken vill ha kollektivavtal på Spotify – för företagets skull

FACKLIGT Unionen, Akavia och Sveriges Ingenjörer har gjort en gemensam förhandlingsframställan till Spotify om att teckna kollektivavtal. I stort sett hela argumentationen bygger på hur fantastiskt det kommer vara för Spotifys konkurrenskraft med ett kollektivavtal. Är det så facken ska fungera?

Det är inte första gången som svenska fackföreningar visar sig måna om företagens framgång och konkurrenskraft – få med intresse för det fackliga har nog missat hur IF Metall slår vakt om den svenska industrins konkurrenskraft. Det är ändå talande att de svenska fackförbunden stenhårt håller fast vid denna linje, trots att storstrejker rasar i allt fler europeiska länder.

När Unionen ska förklara varför det är viktigt med kollektivavtal, så förklarar man det sedvanliga – det är bra för arbetarna på olika sätt. När detta är avklarat kommer man till sakens kärna.

– Spotifys arbetsgivarvarumärke är redan bland de bästa i världen och det här är en möjlighet att öka konkurrensen i toppen, förklarar Unionens arbetsplatsombud hos Spotify, Henry Catalini Smith. Vi ser en enorm möjlighet både för oss själva och för arbetsgivaren. Facket gör företag bättre, fortsätter han.

Akavias förhandlingschef är inne på samma spår. Han kallar kollektivavtal en ”kvalitetsstämpel” och menar att det är något som gör en arbetsgivare attraktiv.

Är detta ens relevant? Är företagens attraktionskraft och konkurrenskraft något som ens ska bekymra fackföreningarna och arbetarna? Låt staten och kapitalet bekymra sig om företagen – arbetarna har sig själva att se efter och det är hög tid att de gör det, för under året har fackförening efter fackförening fått igenom kollektivavtal som sänker arbetarnas löner med flera procent. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.