INRIKES I onsdags beslutade sig SL för att inte förlänga kontraktet med MTR i Stockholms tunnelbana. I sju år har företaget kört pendeltågen men 2026 löper deras kontrakt ut och man påbörjar arbetet med att hitta en ny utförare.
Överlag är SL nöjda med MTR, förklarar David Lagneholm, som är vd för SL och förvaltningschef vid trafikförvaltningen i Stockholm. Först i höst började problemen hopa sig och det rör sig bland annat om farhågor kring att fordonsunderhållet kan bli eftersatt. Därför väljer SL att inte använda en klausul i kontraktet som hade tillåtit dem att förlänga det till 2030.
Det man dock talar tyst om är de anställda, arbetarna som varje dag ser till att tågen rullar. Dessa har varit under angrepp i flera år, bland annat genom att tågvärdarna avskaffats och ensamarbetet blivit norm. Detta har ökat stressen och ohälsan bland lokförarna på pendeltågen och det var också bakgrunden till den strejk som man genomförde under tre dagar i april. På denna situation har man inga synpunkter alls, utan här lämnar man fältet fritt för alla sorters angrepp på arbetarna.
Människans hjärta är ett underligt ting, i synnerhet om man bär det i penningpungen, skrev Marx i Kapitalet men hade lika gärna kunnat yttra sig om detta beslut. Sympatierna för fordonen är större än för människan, men så är det hela också en krass ekonomisk kalkyl – ett tåg kostar bra mycket mer än en människa.