Nu ska det bli färre digitala verktyg i skolan

INRIKES Skolverket har av regeringen fått i uppdrag att se över läroplanen för förskolan och föreslå ändringar beträffande de digitala verktygen. Målet är att minska användandet av dessa till förmån för framför allt läsning, men också för att barnen ska röra på sig mer, enligt regeringen.

I den nuvarande läroplanen för förskolan slås det fast att barnen ska få ”förutsättningar att utveckla adekvat digital kompetens” så att de ska förstå digitaliseringen runt omkring dem och i verksamheten ska de få ”använda digitala verktyg på ett sätt som stimulerar utveckling och lärande”. På sammanlagt åtta platser i läroplanen förekommer formuleringar som dessa.

När regeringen nu vill minska skärmtiden har man gett Skolverket i uppdrag att se över just dessa formuleringar, så att utbildningen i huvudsak ska vara skärmfri för förskolebarnen.

Skolverket ska redovisa sina förslag senast den 4 juni nästa år.

I sitt skolpolitiska program har kommunisterna utvecklat sina tankar om de digitala verktyg som finns i skolan:

I de svenska skolorna finns sedan ett antal år tillbaka ett överflöd av elektroniska apparater, såsom Ipads och datorer. På detta tjänar de stora koncernerna miljoner och åter miljoner, samtidigt som den pedagogiska vinsten av dessa apparater är tvivelaktig. Kommunisterna kräver därför att elektroniska hjälpmedel ska finnas och användas i skolan men också att de underordnas behoven och inte blir ett medel för att locka till sig elever. En överanvändning av elektronik riskerar att hämma barnens koncentrationsförmåga, läsförståelse, informationsinhämtning och fysiska utveckling.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.