FACKLIGT Medan 2024 års budget förhandlas i Stockholms stadshus står en kompakt massa lärare i vintermörkret utanför portarna och skräder inte orden:
- Vad vill vi ha? Mera pengar till skolan!
- Rädda våra jobb, rädda våra barn, rädda skolan i huvudstan!
- Ni drar ner, när vi behöver mer!
- Ni har inget val, ge oss kapital!
- Stockholms skolor larmar!
- Sluta slakta skolan!
- Usel budget sabbar plugget!
- Ni gapar om ökad kriminalitet – en otrygg skola ger precis det!
Lärarna är på hugget, ramsorna ropas utan avbrott och skyltarna TUTA FÖR LÄRARNA har avsedd effekt: personbilar, arbetsfordon och turistbussar tutar och lärarnas megafoner ställs på siren – den önskade uppmärksamheten är nådd.
Riktpunkt citerar ur SKP:s skolpolitiska program, där det bland annat står om de faktiska förhållanden som lärarna arbetar under:
Kronisk brist på läromedel, undermåliga lokaler, allt större klasser, allt mer arbetsuppgifter och allt mindre tid är exempel på faktorer som hindrar lärarna att utföra sitt yrke. Skulden för detta ligger inte hos den enskilda läraren, utan hos skolsystemet, som hindrar lärarna att utföra sitt yrke.