Högre livsmedelspriser i november – framför allt priset på frukt ökade

INRIKES I november ökade priserna på mat, enligt SCB:s Konsumentprisindex. Livsmedel och alkoholfria drycker steg i genomsnitt med 0,2 procent jämfört med oktober. Alkoholfria drycker sjönk med 1 procent medan livsmedelspriserna ökade med 0,3 procent. Kaffe, te och kakao samt oljor och fetter hade de största prisnedgångarna, medan frukt steg mest med 2,2 procent, följt av fisk med 0,9 procent.

Jämfört med november 2022 har priserna ökat i alla varugrupper utom oljor och fetter, mjölk/ost/ägg, samt kaffe/te/kakao. Frukt, sötsaker/glass, fisk och grönsaker har ökat mest under det senaste året, med över 13 procent vardera. Enstaka produkter som blomkål och vindruvor ökade mest i pris, medan apelsiner och citroner sjönk mest.

Under det senaste året har färska bär, socker och tomater ökat mest i pris, med en ökning på 53 procent för bär, 50 procent för socker och 49 procent för tomater. Totalt har priserna på livsmedel och alkoholfria drycker ökat med 6,2 procent sedan november 2022, något lägre än ökningen på 6,6 procent i oktober. Priserna på julmat fortsätter att stiga.

Utvecklingen har bland annat lett till att folk köper mindre frukt och grönt än man gjorde tidigare och Livsmedelsverket har varnat för att det kommer att påverka folkhälsan på lång sikt. Enkelt uttryckt, kapitalismens kris försämrar kosthållningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.