Grekisk kundtjänststrejk – bland annat på Klarna

FACKLIGT Klarna organiserar inte själva sin kundtjänst, utan tar in tjänsten av företaget Foundever. På detta företags kontor i Aten arbetar ungefär 20 svenskar med Klarnas kundtjänst och på grund av dåliga arbetsförhållanden togs de ut i en endagsstrejk av den fackliga fronten PAME, som leds av landets kommunistparti.

Det grekiska fackförbundet SETIP, som organiserar anställda inom telekommunikationsbranschen, organiserade nyligen en endagsstrejk på bland annat Foundever. Anledningen är att de bland annat inte fått ut sina löner och många jobbar dessutom utan kontrakt, säger Martin Hansson till tidningen Arbetet. Löneökningar har de heller inte fått sedan 2010.

Det var dock inte bara Klarna som fick se sin kundtjänst decimerad under en dag, utan Foundever och flera andra bolag levererar också liknande tjänster till många andra företag och Martin Hansson menar att uppemot 85 procent av Europas kundservice låg nere på grund av strejken.

SETIP, som är en del av den kommunistledda fackföreningsfronten PAME, kräver bland annat 20 procents löneökningar, höjda pensionsavsättningar och ett stopp för policyn som kräver att skrivborden ska vara tomma, vilket innebär att varken vattenflaskor, mediciner eller hygienartiklar får finnas tillgängliga för arbetarna.

Under förra året varslades det om strejk för de svenska Klarna-arbetarna, eftersom de sökte ett kollektivavtal som de slutligen fick.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.