INRIKES För att övertyga folket om Natos förtjänster sjösätter nu regeringen en informationskampanj. Den består av två delar, där den ena riktar sig mot ungdomar och den andra mot den breda allmänheten.
Det rör sig inte om någon politisk opinionsbildning för Nato, menar civilförsvarsministern Carl-Oskar Bohlin från Moderaterna, utan det ska handla om saklig information. Det stämmer naturligtvis inte, utan kampanjen kommer att syfta till att normalisera Nato-medlemskapet och att avdramatisera det hela i folkets ögon.
Detta blir extra tydligt i och med att en del av kampanjen uttryckligen riktar sig mot ungdomar mellan 16 och 25 år. Det är dessa som kommer göra sin värnplikt och i händelse av att svensk militär genomför eller deltar i interventioner utomlands så är det dessa ungdomar som kommer att bära bördan.
Att Carl-Oskar Bohlin ljuger om att det inte är någon politisk opinionsbildning för Nato avslöjas dessutom av de sista raderna i det pressmeddelande där regeringen tillkännagav kampanjen. Där står det nämligen att kampanjen ”ska belysa de värderingar Nato bygger på” och den ska beskriva hur ”ett medlemskap bidrar till Sveriges totalförsvar”. Det är uppenbart för alla att det rör sig om politisk opinionsbildning för Nato.
Kampanjen kommer att genomföras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).
Sofistikerad propaganda maskerar sig ofta som ”objektiv och neutral information”. Oavsett vad Moderaterna säger så har det inte skett någon demokratisk konsultation om Nato. De svenska arbetarna kommer att tvingas betala skatt för att finansiera Natos medlemsavgift på 2 procent av BNP vare sig de vill eller inte. Natos ”medlemskap” har ingen demokratisk trovärdighet.