Hög ägarkoncentration inom livsmedel driver upp priserna

INRIKES I en serie rapporter visar Konkurrensverket att vanliga människor betalar mer för livsmedel än de skulle behöva, eftersom bristande konkurrens i livsmedelskedjan driver upp priserna.

När inflationen ökade skar livsmedelsbutikerna guld med täljkniv. De ökade priserna på livsmedel gynnade handlarna rejält, samtidigt som de också drev upp priserna på eget bevåg. Det menar Konkurrensverket i sin rapportserie.

Konkurrensen inom livsmedelskedjan brister, inte bara på butiksnivå men också inom förädlingsindustrin. Marknadskoncentrationen är hög och har dessutom ökat över tid, skriver man. Detta leder också till att nya aktörer får svårare att slå sig in på marknaden, som ligger i händerna på några få aktörer, såsom ICA, Coop och Willy:s.

Koncentrationen inom kapitalismen är dock oundviklig och konkurrensen innebär alltid att små aktörer slås ut och de stora blir större. Till sist utkristalliseras ett antal monopol som kontrollerar marknaden och som därmed kan sätta monopolpriser – artificiellt höga priser som ytterligare ökar monopolens vinster. Detta är vad som hänt inom livsmedelsbranschen, där handlarna genom monopolpriser tvingat av vanligt folk ännu mer pengar.

Konkurrensverket föreslår regeländringar och man vädjar till de stora livsmedelsjättarna att göra det enklare för nyetableringar. I praktiken föreslår man dem att de ska tjäna mindre pengar och ge upp sina privilegier frivilligt. Det faller naturligtvis på sin egen orimlighet. Det som istället krävs är att göra upp med kapitalismen som sådan, eftersom den ökade koncentrationen kommer på köpet som en naturlag och det är inget man kan lagstifta bort.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.