INRIKES Efter att Skolinspektionen granskat skolornas arbete med extra anpassningar har de kommit fram till slutsatsen att skolor inte alltid ger eleverna det behovsanpassade stöd som de har rätt till. Därmed får dessa elever inte samma möjlighet att utvecklas så långt som möjligt.
Bakom den bristande anpassningen finns flera faktorer, framhåller Skolinspektionen. Ibland saknas det tydlighet och organisation, ibland saknas förutsättningar för att genomföra anpassningar eftersom bland annat inte rektorn har skapat dem och ibland saknas kompetens på skolan. Det kan helt enkelt saknas relevanta delar i elevhälsoteamet.
Skolorna står samtidigt inför omfattande nedskärningar i hela landet och hundratals lärare riskerar att bli av med sina jobb. Det säger sig självt att förutsättningarna att bedriva ett effektivt stöd till de elever med extra behov blir sämre. Grunden i arbetet är en fullgod finansiering av utbildningen, vilket dessvärre inte kommer ske när pengarna istället går till att rusta upp militären eller förlänga kriget i Ukraina.