Sverige har sämst klassrumdisciplin i Europa – digitala verktyg en del av problemet

INRIKES En tredjedel av eleverna i Sverige upplever att det ofta är bullrigt och stökigt på lektionerna, enligt en undersökning från OECD. En av de största bovarna är mobiltelefoner, som stör i klassrumsmiljön.

Tillsammans med Nya Zeeland och Chile har Sverige sämst klassrumsmiljö. Det framgår av en studie som OECD genomfört, där man fokuserat på matematiklektioner för elever i årskurs 9. Av de intervjuade eleverna uppger en tredjedel att det ofta är stökigt och bullrigt på lektionerna och nästan lika många uppger att de blir distraherade av andra elevers digitala verktyg, framför allt mobiltelefoner, under lektionerna. Dessa distraktioner leder i sin tur till att eleverna presterar sämre.

Kommunisterna har länge motsatt sig en överdigitalisering, som genererar miljarder för de stora IT-företagen, i de svenska skolorna. Såhär står det i SKP:s skolpolitiska program:

I de svenska skolorna finns sedan ett antal år tillbaka ett överflöd av elektroniska apparater, såsom Ipads och datorer. På detta tjänar de stora koncernerna miljoner och åter miljoner, samtidigt som den pedagogiska vinsten av dessa apparater är tvivelaktig. Kommunisterna kräver därför att elektroniska hjälpmedel ska finnas och användas i skolan men också att de underordnas behoven och inte blir ett medel för att locka till sig elever. En överanvändning av elektronik riskerar att hämma barnens koncentrationsförmåga, läsförståelse, informationsinhämtning och fysiska utveckling.

En tanke på “Sverige har sämst klassrumdisciplin i Europa – digitala verktyg en del av problemet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.