UTRIKES FACKLIGT En omfattande landsomfattande strejk bland läkare har inletts i Spanien. Enligt RTVE deltar över 100 000 medicinska specialister från flera regioner i en fyra dagar lång protest mot regeringens förslag till nytt ramverk för personal inom den nationella sjukvården.
Läkarna kräver en särskild juridisk yrkesstatus som tydligt skiljer deras arbetsvillkor från övrig vårdpersonal, samt ett tak på arbetsveckan vid 37,5 timmar. De vill också att jourer ska vara frivilliga, bättre betalda och räknas in i pensionsgrundande tid. Hälsoministeriet motsätter sig en sådan uppdelning och hänvisar till behovet av enhet i sektorn.
Strejken sammanfaller med en kraftig ökning av säsongsinfektioner. Influensafallen uppges ha stigit markant under den senaste veckan, vilket ökat trycket på akutmottagningar. Läkarkollektivet har lovat att upprätthålla minimibemanning inom intensivvård, onkologi och akut kirurgi, men många planerade operationer har tvingats ställas in.
Konflikten sker dessutom mot bakgrund av spänningar mellan olika fackliga grupper i vården. Medan läkarorganisationerna fokuserar på egna villkor, anklagar bredare vårdfack ministeriet för att förhandla bakom stängda dörrar. Dessa organisationer har redan aviserat en egen tidsobestämd strejk med start i slutet av januari 2026.
Staten försöker lösa systemkriser genom att pressa arbetsvillkor och öka arbetsbördan
Att läkare och annan vårdpersonal tvingas till återkommande strejker visar den kapitalistiska nedskärningspolitikens pris i en samhällssektor där arbetarklassens liv bokstavligen står på spel. När staten försöker lösa systemkriser genom att pressa arbetsvillkor och öka arbetsbördan, svarar vårdarbetarna med kollektiv kamp för arbetsmiljö, trygghet och sociala rättigheter.