INRIKES Under de senaste åren har public service kommit i högerns sikte ett flertal gånger. “Regeringen får inte missa chansen att minska SVT:s dominans” skriver Joakim Broman den 30 januari i tankesmedjan Timbros senaste utspel mot public service.
Sverigedemokraterna har tidigare anklagat Sveriges Radio och Sveriges Television för att vara partiska och har lagt fram flera förslag på reformer som man menar ska göra den statliga median politiskt oberoende.
Så sent som i december 2022 gick chefredaktörer för svenska dagstidningar ut med att SVT.se är deras största konkurrent. Problemet säger de är att SVT gör så kallade ”rewrites”, korta sammanfattningar av nyheter, och sedan släpper dem gratis för allmänheten att läsa. Tidigare har de även anklagat SVT för att skriva för långa artiklar och på så vis bedriva en orättvis konkurrens.
En studie från 2020 visar dock att public service bidrar till mångfald i privat såväl som offentlig media. ”Det blir en slags konkurrens mot toppen när det gäller innehållets kvalitet som gagnar medborgarna.” skriver Maria Norbäck, docent i företagsekonomi vid Göteborgs universitet.
Vad som verkar vara en attack mot public service av Timbro belyser egentligen borgarklassens nya mediastrategi och riktning. Den privata sektorn är å ena sidan oförmögen att på lika villkor konkurrera ut den offentliga, utan måste fortsätta striden utanför marknaden.
Å andra sidan har SVT länge varit det nationella storkapitalets propagandakanal till allmänheten. Men när public service har spelat ut sitt syfte väljer man att i stället att sälja ut de offentliga medlen bland mediamogulerna, likt hur staten aktivt säljer ut vården och skolan till privata aktörer. En marknadsstrategi som alltid har varit katastrofal för arbetarklassen.
Henning Silverfur