Försäljningen av frukt och grönt minskar

INRIKES Sedan inflationen och krisen slog till har mängden frukt och grönt som säljs i svenska affärer minskat. Sedan 2021 har försäljningen minskat med nästan 13 procent.

Enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel beror minskningen framför allt på den tuffa ekonomiska utvecklingen, vilket de har helt rätt i. Med reallönesänkningar och inflation tvingas vanliga familjer lägga om sina konsumtionsmönster, vilket bland annat visar sig i konsumtionen av frukt och grönt, som sedan 2021 minskat med 12,9 procent. Detta kan få långsiktiga konsekvenser för folkhälsan.

Dagligvaruhandeln, som enligt egen utsago försöker sträva efter att öka konsumtionen av frukt och grönsaker, är knappast oskyldiga. Det är nämligen så att frukt och grönt är en av de produktkategorier som ökat mest i pris de senaste åren – bara under 2023 ökade priset på frukt och grönt med över 13 procent.

I teorin så hade ju dagligvaruhandeln kunnat ta någon sorts folkhälsoansvar och anstränga sig för att hålla nere priserna på just grönsaker och frukt. Då hade man dock behövt tumma på profiten och bara tanken att en kapitalist skulle göra det för det allmännas bästa är skrattretande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.